Sunday, December 20, 2009

Musafir 3 hari...(part 1)

Pada 12 Disember lalu...suatu kembara yang sangat2 menarik...kenangan yang akan sentiasa terpahat di hati..saya berserta 3 lagi kakak pmi..kak husna..kak asma dan kak salmah..akan ke walimah kak siti khadijah..petang jumaat 11 disember...kami tak memilih perjalanan terus ke kedah...tapi kami naiki bas singgah di Manjung..dan bermalam di rumah saya..pagi sabtu baru bertolak ke Jitra....sebelum bertolak,petang jumaat tuh....
"kenapa ADA tengok sumer pakai jaket nih...?"saya bertanya pada kak salmah dan kak asma....

"sejuk la dalam bas nanti...."serentak kak asma dan kak salmah jawab....
"ala...akak...setakat dari Shah Alam ke Manjung...berapa jam la sangat..bukan sejuk sangat pun..."...saya menjawab selamba...
"tapi macam seronok je sumer pakai jaket...ADA nak pakai jaket gak lar...hehe...."saja nak ikut2....
setiba je kami di Seksyen 17..kak husna dah tunggu di tepi pintu bas....pak cik bas hampir2 je nak jalan....alhamdulillah...selamat duduk dalam bas..risau gak kalau kena tinggal...bas mula menyusur keluar dari Shah Alam...petang tuh hujan hampir2 lebat..tapi tak lebat sangat...saya hanya termenung memandang keluar tingkap...memikrkan pelbagai perkara...antaranya...jeng3x...tak yah la bagitau...
lebih kurang 5 minit perjalanan...tiba2...
"eh kak salmah...air apa yang menitik nih...air-cond la...ala..bocor ke...."...sejuknya dah mula terasa...baru je mula perjalanan....
"ha'ah lah ADA..sejuk nih...lambat lagi nk sampai nih...."...kak salmah menyedari 'hujan' di tempat kami duduk....

"abih...kat luar hujan...kat dalam hujan...nih nak tutup air'cond nih pun tak boleh...sejuk sangat la kak...alahai...saya teringat kata2 saya petang tadi..tuh la..cakap besor lagi...tahan je lah...insaf saya....

sepanjang perjalanan....hanya sekejap saya melelapkan mata...kak salmah hanya tutup mata..'akak..ada tau..akak tak tidur...akak memikirkan camner nak tutup air-cond and nak tahan air yang menitik tuh kan..hehe..gurau je..jangan marah...'..saya pandang di sebelah sana..kak asma dan kak husna dah mula dibuai mimpi..agaknya lah.....

saya lihat jam mula menunjukkan 9 malam....di luar tingkap hanya ada pemandangan yang kaku...sunyi...mula lah saya memikirkan pelbagai perkara....saya mula merangka2 perjalanan untuk hari esok...memandangkan saya yang akan drive g Kedah nanti..so..suka hati saya lah nak bawa diorang g mana..hehe

dalam perancangan....pagi2...bertolak ke rumah kak siti...balik dari rumah kak siti...nak bawa akak2ku nih g makan kat Restoran RFC(HPA) kat Alor Setar...pastuh g Muzium padi...pas g Muzium padi...singgah kat kampung sungai petani,kedah(kampung ayahandaku)..bawa jumpa tok wan hassan..pastuh g Penang..nak bawa g naik feri Pulau Pinang....pastuh nak singgah kat Bukit Minyak,Pulau Pinang(kampung bondaku) nak bawa jumpa tokwan basiri..saya tahu...tokwan mesti seronok jumpa kwn2 saya...tiba2...saya tersedar....eh...saya dah kehilangan dia 5 bulan lalu....mcm mana saya boleh memikirkan sampai mcm tuh sekali...Ya Allah...masa tuh juga tak dapat tahan lagi air mata...sedih???memang terasa...siapa yang tak sedih kehilangan atuk yang sangat2 ambil berat akan cucu2nya...

Jika dahulu...setiap kali balik kampung....akan tercari2 kelibat tokwan...macam biasa..jawapan mak lang....
'tokwan p umah orang kahwin..nikahkan anak kawan tokwan...'
'tok wan kat masjid....ada program...'
macam2...kuliah...majlis ilmu...semangat sungguh tokwan ku...ke sana ke mari..sibuk dengan program masjid...pernah suatu ketika dulu...masa tuh saya masih kecil...sewaktu menunaikan solat sunat hari raya...kami semua bergerak ke masjid d kampung(Bukit Minyak)....sewaktu imam menyampaikan khutbah...
"mak...orang yang bagi khutbah nih...suara dia macam suara tok wan kan...."...saya bertanya pada bondaku yang berada di sebelah...
"la..memang tokwan pun..."bondaku menjawab sambil tersenyum....
"fuh...tokwan ku imam masjid nih rupanya....kesiannya...baru tahu..."....saya mula menyelak sedikit tabir...yer..dari jauh kelihatan tokwan sedang membaca khutbah...tersenyum saya sendirian...

kadang2...tokwan masak untuk kami...buat makan2 yang special...tak sangka...tokwan ku terer gak bab masak2 nih....

seronok....rindu???siapa yang tak rindu...kecewa???tak mungkin....mana boleh kecewa dengan ketentuan Allah...

masih saya teringat saat2 menerima berita sedih...pagi jumaat tuh...10 Julai 2009...entah kenapa hatiku rasa sebak..tapi tenang...saya hadirkan diri ke kelas seperti biasa...sampai jam 12 tghri...lebih kurang pukul 3 petang..berjanji dengan sorang sahabat untuk berjumpa bincangkan perihal tugasan yang diberikan sempena Kongres Rejuvenasi Pendidikan Islam anjuran Gamis....sementara menunggu muslimin selesai solat jumaat...saya menyiapkan assignment dlm group...di kelas...bersama beberapa teman...lebih kurang jam 2.30 saya ke kolej...untuk menunaikan solat zohor...sebaik selesai solat...saya terima panggilan dari kakakku...

"syuhada...tokwan meninggal..tiba2 rebah...."...terdengar suara kakakku teresak2 menahan tangisan...saya terdiam...tersentak....laju je air mata nih keluar....mula terbayangkan wajah tokwan..sedang senyum padaku...saya terus melangkah keluar dari surau....tak dapat saya nak menahan air mata yang terus keluar nih...malu...tapi dah tak terfikir dah...tiba di rumah....saya terus capai Al-Quran terjemahan..mohon Allah ubati kesedihan dengan ayat-ayat cinta dariNya....sebaik membuka lembaran Al-Quran...pelbagai ayat-ayat cinta yang mengubati hati ini...antaranya berkaitan ujian yang Allah turunkan pada hamba2Nya...kehidupan orang beriman di sana...sabar...alhamdulillah...terubat..

Saya hanya membawa diri ke rumah kakak saya di Kajang...untuk tenangkan diri..bersama kakak tersayang...kami tak dapat pulang ke kampung...tak sempat untuk jumpa tokwan buat kali terakhir....malam tuh...sama2 beri semangat...sama2 beri kekuatan...sama2 ubati kesedihan...lebih kurang jam 10 malam..abangku..abg long....call..bertanya khabar adik2nya di sini...

"syuhada ngan kakngah ok ke??"...
"akak ok...kak ngah pun dh ok sikit..cuma akak nak tanya...tokwan rebah kat mana??tiba2 je..."saya bertanya untuk dapatkan kepastian...air mata keluar lagi...makin laju...
"tokwan tiba2 rebah masa baca khutbah jumaat tadi...jangan risau..tokwan p cara elok..."...abangku jelaskan...saya terpaku...air mata terus berhenti...dah tak mengalir lagi...tapi saya rasa lega...tokwan pergi cara elok....

Esoknya...saya keluar untuk beli sarapan...sedang tunggu giliran nak bayar...saya ternampak orang sebelah saya sedang baca akhbar Metro...terkejut saya bila mana...bahagian yang dibacanya..kisah tokwan saya...terus saya beli surat khabar...untuk tunjukkan pada kakak saya...kami hanya terdiam di depan surat khabar....
perginya cara elok...saya hanya mampu kirimkan doa setiap hari...buat allahyarham tokwan basiri...seorang ayah dan datuk yang sangat2 bertanggungjawab...telah mendidik anak2nya sebaik mungkin..buat allahyarhamah maktok solha..seorang ibu dan nenek yang penyayang..mereka telah melahirkan..bondaku yang sangat2 penyayang...tabah...sabar...kiriman doa setiap hari untuk allahyarhamah nenekku...bonda ayahku...mek som...kata bondaku...tok som seorang ibu yang tabah...kuat semangat..saya tak pernah merasa kasih sayangnya sejak saya lahir..dia pergi terlebih dahulu...tapi ntah kenapa...saya mampu untuk rindukan tok som...dan juga kiriman doa buat tokwan hassan di kampung..hasil didikan mereka...lahirlah ayahandaku yang tegas dalam bab agama...bertanggungjawab...penyayang...pandai berjenaka...malah sangat menjaga hubungannya dgn teman2 dan sesiapa sahaja...

Alhamdulillah...segala puji bagi Allah....
Wallahualam.....

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...