Monday, September 27, 2010

Macam mana nak tackle dia yer...

Hari ni ke kolej sekadar nak ambil slip exam...utk mid sem..sebaik sahaja memasuki kawasan MSU...dari jauh kelihatan seorang muslimat yang bertudung labuh bulat lengkap dengan jubah,tersenyum pada saya..seakan2 saya mengenali dirinya...its a time to recall...huhu..

Yesssss...dah ingat..baru kali ke 2 pertemuan dengannya...
"Assalamualaikum...akak lupa la..nama saper yer..tapi akak ingat muka awak..."tegur muslimat berkenaan...

"Waalaikumussalam akak..saya syuhada...kak aki kan..."...terharu saya..masih diingati wajah yang ceria ini..hehe

"balik raya mana??"kak aki sekadar bertanya ringkas dengan senyuman yang masih terukir diwajahnya...

"saya balik manjung,perak...akak kat mana yer??saya berbalas sambil hati teragak2 asalnya berdasarkan loghat ala2 kedah gituh...seronok la sembang..

"akak kedah..."

"la ya ka..saya pun kedah jugak..kat sg petani..."..huhu...dan2 nak ngaku orang kedah..yalah..nak cuba dekatkan diri ngan dia..pasnih jumpak org penang..ngaku penang lak..jumpa perak..ngaku perak lak..jumpa kelantan..ngaku sedara ramai kat kelantan lak..strategi nak dekatkan diri..hoho...=p

Teringat saya pertemuan kali pertama dengan Kak Aki...hari tuh..di MSU..sebaik parking motor...dari jauh saya ternampak muslimat yg bertudung labuh bulat dengan berjubah berjalan menuju ke atas...biasa lah..pantang sikit jumpa seseorang yang gaya dia macam nih dalam kolej...dengan environment kolej macam nih..peka la sikit kan..bukan memilih...tapi sekadar nak menambah jumlah sahabat dalam medan yang sedang saya serta sahabat2 lain tempuhi...medan dakwah...

Saya bergegas cuba ekori dia dari belakang...tak boleh jadi..kena 'tackle' gak dia sampai dapat..dia berhenti di depan lif...sesi menunggu lif..huhu..mata nih asyik2 x henti2 nak pandang dia..cuba jugak jenguk2 beg sandang yang dia bawa..seperti tulis sesuatu..owh..bekas student uitm....

Sebaik pintu lif terbuka...ada 2 pintu lif yg terbuka serentak...saya sekadar terus mengekori muslimat berkenaan...dalam lif agak padat..alhamdulillah saya berkesempatan berdiri sebelahnya..saya nampak dia tekan button 7..alamak..saya nak g tingkat 14..ishk..kena cepat2 pasang strategi nih sebelum terlepas..apa lagi..
saya pun...jeng3x...

"opppss...maaf..x sengaja...maaf ye..maaf sgt2...."sambil mengukir senyuman dalam muka orang bersalah, saya meminta maaf selepas konon2 tertolak dia ke tepi..langkah pertama untuk berkenalan..huhu..dia hanya senyum...ok..NEXT STEP....

"baru masuk ke??tak penah nampak pun..."berdebar2 juga saya bertanya..

"yer2..baru masuk..."..dia masih nampak x biasa lagi dengan saya walaupun senyuman masih lagi x lekang dari wajahnya...its ok...

"nama sapa yer??umo braper?amik kos aper??.."bertubi2 saya bertanya soalan..nada kelam kabut ckit la..

"rasa2 nya..akak lagi tua kot..umo 25..pnggil je kak aki..akak amik kos BMS(bachelor in medical science)....."...jawapan yang memuaskan...

hah..tidakkkkk..lif dah sampai ke tingkat 5..sikit lagi ke tingkat 7....dah xder masa...ahhh...x kira..apa nak jadi...jadi lah...

"owh...saya syuhada...errmm..akak...saya nak no telefon boleh??.."berdegup kencang jantungku...adehh lahh...takut dia x bagi..susah la tambahkan 'sahabat' nanti...wajah dia agak tekejut tapi senyuman dia..ada lagi..bagus betul..

"heeee..boleh jer....019-*******...."fuh..alhamdulillah...sebenarnya saya malu jugak..sebab dalam lif tuh..yg padat tuh...hanya kami berdua yg bercakap..orang lain diam je...sebaik pinti lif terbuka..dia terus keluar dan sempat berpaling ke belakang....

"jangan lupa miss call akak yer..."...dia terus pergi...yeesss..misi sukses...hehe..

InsyaAllah kak...syu doakan...moga2 ukhwah kita akan terus bercambah...mekar di dunia dakwah..dunia yang sememangnya memerlukan sahabat untuk teruskan perjuangan...jika tidak..masakan Nabi Musa berdoa supaya Allah mengurniakan Nabi harun sebagai sahabatnya...Manusia sememangnya perlukan sokongan. Perlukan motivasi. Selain motivasi utama Allah dan Rasulnya,kehadiran insan-insan disekelilingnya sentiasa memberi makna.

Setiap hari kita akan berjumpa insan baru dalam kehidupan. Hargai mereka dan jangan lupakan sahabat yang lama. Tautlah ukhuwah seramai mungkin agar kencangnya dunia dakwah ini. Hidup didunia tidak lama, jangan sesekali kita sia-siakan ukhuwah di persinggahan sementara ini...

Wallahualam

3 comments:

Anonymous said...

Sahabat adalah anugerah Allah kepada kita yang tidak ternilai rasanya... Sahabat seperjuangan merupakan orang yang akan bersama-sama kita dalam susah atau senang... Hilangnya seorang sahabat, ibarat hilanglah satu lampu dalam hidup kita kerana sahabat ibarat lampu yang menyuluh setiap perjalanan dalam hidup kita dalam mencapai RedhaNya...Dia yang mengambil berat pasal kita, mendengar masalah kita dan berusaha menyenangkan hati kita.... Semoga Ukhhuwah yang dibina bersama insan yang bergelar sahabat akan sentiasa dipelihara hingga kita semua sampai kepadaNYA... Amin..!!

imtiyaz said...

syukran anonymous...yer..ukhwah perlu dipelihara...tapi..x smudah itu...terlalu byk ujian dlm ukhwah nih...terlalu byk..kdg2..kiter x mampu utk menjaganya...tapi...mana jalan yg diambil,itu lah yg terbaik utk sesebuah persahabatan..

Anonymous said...

Erm.... Betul.. Sebab itulah kita kena hargai sahabat kita sementara dia masih bersama-sama kita.. Sama-sama dalam perjuangan, sama-sama sakit dan sama-sama suka.. Bila hilangnya sahabat, kita pasti akan merasainya.... So, hargailah sahabat kita sementara dia masih bersama-sama dengan kita...

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...