Friday, April 1, 2011

Pesan atuk pada cucu...

24 Mac yang lepas,saya telah kehilangan seseorang yang sangat dikasihi,datuk saya...bapa kepada ayahanda saya...
panggilan 'tokwan' utk datuk lebih sinonim dikalangan mereka yang tinggal di bahagian utara..sehinggakan bila saya sebut 'tokwan'..ada dikalangan sahabat saya yang masih konfius,tokwan tuh datuk ke atau nenek...
Pemergiannya buatkan saya mula rindukan segala nasihatnya...
Tiada orang tua dikampung,hilanglah serinya di rumah tersebut...

Masih saya ingat seketika dulu,setiap kali pulang ke kampung,saya akan duduk bersembang seketika,sekadar untuk menceritakan perihal diri saya di sekolah...

"tokwan,minggu depan kak su ada pertandingan hafazan dengan pertandingan khat...wakil sekolah...tokwan doakan kaksu ya..."...mohon saya sambil tersengih2 depan tokwan...

"insyaAllah...apa2 pun..mohon kat Allah...doa ja banyak2..tak rugi pun...ada apa2 masalah,mengadu ja kat Allah...Allah dengaq semua tuh..yang penting jaga solat 5 waktu tuh...dhuha dengan tahajjud jangan tinggal...." bersungguh2 tokwan memberi pesanan pada cucunya...

Bila saya lihat tokwan beribadah..rasa kerdilnya diri ini....puasa sunat isnin khamis,ditambah puasa lain selagi mana ada hari yang digalakkan berpuasa,selagi itu lah tokwan akan berpuasa...ditambah dengan qiam setiap malam....sebagaimana setianya serban dikepalanya ketika dia sihat,seperti itulah setianya tokwan menghadap Allah setiap malam,bermunajat memohon keampunan....hubungan dengan Allah sangat dijaga...

"nak berjaya dalam hidup,jaga hubungan dengan Allah...." berkali2 pesanan ini diingatkan...

"tokwan doakan kaksu cepat2 jadi doktor tau...." itu lah antara ayat2 yang akan disebut2 dihadapannya...dan kini,saya sekadar perlu berusaha untuk merealisasikannya walaupun tak sempat nak buktikan pada tokwan...

Malam selepas pemergian tokwan....anak2 tokwan merangkap bapa dan ibu saudara saya,duduk2 diluar rumah...menceritakan asal usul arwah tokwan dan keluarganya...

Sebagaimana yang diceritakan dan dikaji...tahu lah saya,asal keturunan saya dari Opu Daeng Perani,salah sorang pahlawan Bugis 5 bersaudara yang datang ke Tanah Melayu..Mereka yang terdiri daripada Daeng Perani, Daeng Chelak, Daeng Kemasi, Daeng Menambun dan Daeng Merewah .Saya mula memikirkan,pentingnya ahli keluarga yang terkemudian ini untuk mengambil berat akan hal2 ini.mengetahui asal usul keturunan masing2...

Entry akan datang,saya akan cuba berkongsi sedikit sebanyak kisah Daeng Perani..

*Al-Fatihah untuk Allahyarham Haji Hassan bin Che Awang...

Wallahualam...

1 comment:

Nur Iman said...

As-salam syu...

takziah sekali lagi...

yer..kiter perlu tau asal usul keturunan kiter..tapi keturunan kiter org besa2 jerk..ramai dikalangan ustaz dulu2 jer..kiter penah dgr kisah daeng perani nih...syu keturunan raja bugis la yer...

sepatutnya nama syu....Raja Wan Nur Syuhada la eh?? =)

x sangka...

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...