Saturday, May 14, 2011

Jika dulu....dulu...dan...dulu....

Kadang-kadang...hati dan minda mula bertentangan arus....
Tidak menjadi sekata...
Iman mula gugur layu satu persatu....
Akal lesu menjadi bisu...
Takkala nafsu mula bermaharajalela....

Sekadar merenungi apa yang terjadi..

Jika dulu ketika berada dibangku sekolah...masing2 ayu bertudung litup...
tetapi sekarang masing2 sibuk berlumba2 mempamerkan mahkota diri di facebook buat tatapan sang mata keranjang..sibuk berlumba2...siapa paling 'hot'...
sibuk berbangga dengan gaya berfesyen yang konon2 up to date tapi keredhaan Allah entah ke mana...sedangkan DULU!!"wehhh...budak laki tuh dah nampak rambut aku panjang mana...abis lah...dah dosa...."--->sambil teresak2 menangis...tetapi sekarang...bangga dengan diri yang tak cukup kain...tudung yang menutup kepala dulu,dah terbang ditiup angin taufan...



jika dulu...mana2 kawan lelaki tersentuh tangan mereka...."habis lah...aku berdosa...tadi si polan dah terpegang tangan aku...abis lah aku...Allah nak ampunkn aku ke tak..."
tetapi sekarang....tak segan silu tayang gambar berpelukan dengan buayafriend masing2...aduhhhhh....

Jika dulu....terpancar wajah seorang anak lelaki yang baik dari air muka masing2..terlalu baik...sampaikan pijak semut....semut pun tak sedar dirinya dipijak...
tetapi sekarang...terpancar wajah2 yang merosakkan si gadis yang perasan dirinya dicintai dari lubuk hati...

Jika dulu...masing2 berpakaian sopan...ayu...memang gadis melayu habis!tapi sekarang...mengalahkan artis barat...

Allah....mudahnya manusia berubah..

Manusia...hidupnya mengalir fitrah.Namun perlu diingat..fitrah itu kadang2 dengan mudahnya dilanggar oleh manusia yang berakal dan pemikiran yang sempurna..
Sempurnahkah akal bila sesuatu yang fitrah ditolak mentah2 tanpa biarkan akal dan minda membuat penilaian....?

Namun,fitrah yang terpesong bukan selamanya berada dilandasan yang tidak lurus itu.. Kita mampu betulkan apa yang sudah terpesong jauh... Biarlah akal, iman dan minda bersama2 di landasan yang satu...Membuat keputusan yang mampu membetulkan keadaan..

Bukan mudah nak jadi baik...dan bukan susah nak jadi jahat...andai diri ingin menginsafi segala2nya...tekadkan hati....pasakkan niat...hidayah milik Allah..andai diri perolehinya...genggamlah erat2...jangan biarkan ia pergi..sekali datang...andai terlepas,takut2 tiada lagi kunjung tiba...andai kita rasa sudah mula tersesat, jangan biarkan kita makin tersesat jauh...sebaliknya berpatah balik dan kembalilah ke jalan yang satu...

Iman...Jangan biarkan akal dan nafsu menguasaimu... andai iman juga mula dinodai, nafsu akan bertakhta dan setiap langkah yang hadir akan sentiasa dalam keadaan prasangka yang belum kita tahu dimana pengakhirannya....

Renungi kembali dirimu yang dulu..jika dulu kau seorang yang sempurna menutup aurat..kembali lah pada dirimu yang dulu..jika dulu kau seorang yang tegas dalam pergaulan lelaki dan perempuan..kembali lah pada dirimu yang dulu..sampai bila kau harus begitu..tiada rugi malah menguntungkan buat dirimu yang bakal bergelar seorang isteri suatu hari nanti..



Ingin hasilkan produk yang berkualiti...sediakan bahan asas yang berkualiti juga..
inginkan suami yang beriman..dirimu juga perlu berusaha memenuhi kriteria seorang wanita idaman buat sang pejuang Islam...

Berusaha + doa...insyaAllah...Allah akan makbulkan..=)

2 comments:

شاح اندرني said...

Salam. Kekadang nak bertenang tapi rasa nak tendang je. Bila tegur kata ' tegur pun elok sikit guna bahasa. Dalam masa yg sama dah tak perkata dah tentang apa yg tertanyang. Berlaku pula bertegang urat dua saudara. Cakapnya pasal hukum tapi lupa hukum amar makruf nahi mungkar. Bila niat hanya Allah yg tahu mulalah dia tak takut Allah. Dia lupa niat pertamanya apabila upload gambar sendiri yg boleh jd punca fitnah, punca pikat Dan 1001 punca yg mana lebih baik simpan shj dalam lappy. Belum lg yg bangga punya buayafriends. Itu dalam gambar, belum lg realiti. Kalau dalam gambar mcm tu reality agaknya mcm mana? Boleh ke reality ke baik sangka? Ibarat si pemunafikanlah mcm tu..

imtiyaz said...

salam shah,
yer..kadang2 hilang sabar kita dan sakit hati nih..tapi nih la tanggungjwb kita utk fahamkn diorang...maybe diorang x faham..dan masih belum peroleh hidayah..kita kena bantu diorang...

sama2 lah kita gunakan medan dakwah yg mampu kita usahakan =)

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...