Monday, October 24, 2011

Kerana wanita, jatuhnya sebuah kerajaan...

"Mak...best tau forum syurga cinta tu...isi2 yg prof muhaya bagi,ringkas,padat dan berisi..." saya sekadar berkongsi dengan bonda tercinta apa yang saya perolehi di KAMU 2011 dan salah satunya forum syurga cinta...

dan kemudian....sembang santai kami menjadi sebuah perbincangan yang makin menarik....dari sharing "syurga cinta"...masuk ke gejala sosial remaja masa kini...dan kemudian...sedikit sejarah

"cuba kaksu tengok...kerajaan Rom tu jatuh sebab apa?sebab seorang wanita..."

"haaaa....Rom jatuh sebab seorang wanita??" aduh,diri ini memang tak cukup ilmu sejarah lagi...baru ku tahu akan hal ni...hebatnya penangan seorang wanita...

Siapakah wanita yang berjaya memikat seorang lelaki yang paling berkuasa di dunia ketika itu dan sekaligus berjaya menggugat empayar Rom??

Ini dia cik puan tuh....

Cleopatra Ptolemy VII (atau Cleopatra VII Thea Neotera atau Cleopatra Philopator— Januari 69 SM – 12 Ogos 30 SM)...Beliau dikenali sebagai wanita paling bahaya dalam sejarah, penggoda yang telah memikat lelaki paling berkuasa di dunia, iaitu Julius Caesar dan Marcus Antonius (atau Marc Antony). Lagendanya diturunkan melalui mitos-mitos, buku-buku, novel-novel malah filem-filem.

Keperibadiannya yang berbeza, daya penarikan yang unik dan bercita-cita serta berwawasan jauh menjadikannya ratu berani yang hampir menakluki seluruh dunia. Kehidupannya ibarat sebuah teka-teki yang mengagumkan. Walau bagaimanapun, di sebalik mitos, terdapat satu keperibadian yang menakjubkan, iaitu baginda mengimpikan sebuah empayar dunia, ratu kepada dunia. Baginda menjadi ratu kepada sebuah negara yang hampir sama usia dengan tamadun itu sendiri. Piramid Firaun itu adalah purba baginya sepertimana purbanya Cleopatra kepada kita.

40 tahun sebelum kelahiran Nabi Isa, Cleopatra telah menggugat Empayar Rom yang sedang meningkat kuasa malah lebih mengancam daripada kuasa lain di dunia. Kerana itu, sesetengahnya mengatakan baginda bermisteri dan mengagumkan.

Hebat sungguh penangan wanita ini...dan dalam dunia sekarang...ada juga tokoh2 dunia yang jatuh kerana W.A.N.I.T.A.

1) John Profumo (Setiausaha Negara AS) kerana Chritine Keeler

2) Bill Clinton (AS President) kerana Monica Lewinsky





3) Silvio Berlusconi (President Itali) kerana Lusinan


4) Gary Hart (President Parti Demokrat AS) kerana Donna Rice


5) Eliot Spitzer (Gabenor New York) kerana pelacur mahal


Tak kurang juga ada pemerintah di negara tercinta ini,yang gagal menjalankan amanah yang diberi hanya kerana wanita..

Ada juga segelintir mujahid di luar sana yang sebelum ini hebat dalam dunia perjuangan,tetapi terhenti di pertengahan jalan atas sebab lalai dengan wanita....dan kerana wanita juga...mampu meniupkan semangat jihad, menjadi tulang belakang seorang pejuang Islam..

Pesanan buat teman2 muslimat di luar sana,jangan salah gunakan kelebihan yang ada pada diri kalian...Jangan menjadi fitnah buat para pejuang Islam..tetapi jadilah lilin yang membakar api semangat juang buat yang bergelar S.U.A.M.I.



Wallahualam....

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...