Sunday, July 5, 2009

Darah????


Kelas semalam.....sekali lagi kami diberi peluang untuk melakukan venipuncture(ambil darah). Lecturer ada sediakan tangan palsu untuk kami cuba2 inject ditangan tuh....masing2 mula memakai glove..menyapu alcohol(untuk mengurangkan rasa sakit) sebelum inject....tercari2 mana satu vein(salur darah).....tapi sebab tangan palsu tuh....vein dia memang jelas,terang dan nyata....so tak ada masalah sangat....saya pun apa lagi....waaaaa...bestnya inject orang....=p Agak puas hati sebab darah palsu dapat masuk ke dalam syringe tuh...Alhamdulillah....mana taknya..kalu darah palsu tuh x kelihatan dalam syringe tuh...ada la silapnya....

Tak lama lepas tuh...saya tercari2 mangsa disekitar dalam kelas..untuk cuba 'sedut' darah dia plak...jeng3x....di mana kamu!

Akhirnya...seorang teman saya berani...untuk jadi mangsa...siap la kamu...habis la darah kamu saya 'sedut'.....sebaik sahaja langkah demi langkah saya jalankan...sampai la saat nak inject...ishk...debar2 juga nih...kalau salah inject...menjerit dia...siapa yang malu....saya juga....

dengan lafaz bismillah...saya pun terus menusukkan jarum ke lengan dia....dia bahagian vein yang saya dah detect tadi...lepas tuh...mula lah saya nampak cecair kemerah-merahan mula masuk ke dalam syringe tuh...wahhh..bestnya...comelnya darah kamu syafikah...merah pekat...

Subhanallah....tanpa darah nih....adakah kita mampu hidup.....adakah mampu untuk tubuh badan kita menerima oksigen.... Cecair yang ada setengah orang...allergic nk tengok...silap2...pengsan....cecair yang berada dalam salur yang halus...mampu 'menghidupkan' seseorang...Darah nih setia dengan tugasnya membawa oksigen....setia dengan tugasan yang diamanahkan oleh Dia yang Maha Kuasa.....

Adakah kita sesetia darah......betapa manfaatnya darah ini pada tuannya....mungkin sukar bagi kita untuk setia pada seseorang...namun cukuplah kita setia pada Dia yang satu....Cukuplah hanya jika kita bermanfaat pada Islam....

Adakah selama diri ini hidup....dah cukup bermanfaat pada mak dan ayah....adakah selama diri ini hidup...sudah cukup bermanfaat pada sahabat..adakah selama diri ini hidup...sudah cukup bermanfaat pada ummah....adakah selama diri ini hidup....sudah cukup bermanfaat pada ISLAM!!

Apa yang diri ini dah buat untuk ISLAM........Sejauh mana pengorbanan diri ini lakukan untuk ISLAM......

Sama-sama lah...kita lakukan sebaik-baiknya untuk ISLAM....

Wallahualam....

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...