Friday, April 9, 2010

Minggu Kesedihan....

Entah kenapa...dalam minggu nih...saya merasa kesedihan seperti bersarang dalam hati...boleh lah dianggap minggu kesedihan buat saya...kerana sahabat???atau sesuatu yang lain yang sukar diungkapkan...mula lah saya terasa bahang kerinduan pada sahabat2 yang jauh...kak masitah..kak muslihah di Mesir...Kak siti khadijah di Kedah...rindu pada nasihat yang pernah di berikan..kata2 semangat...saat2 manis rehlah bersama...usrah..senyuman....


Sedihnya hati saya...siapa yang tahu...sekadar mampu tebalkan lagi kesabaran...memikirkan keadaan sahabat..buatkan saya rasa sakit jantung....terlalu sayangkan sahabat...hanya mampu menangisi seorang diri....tak mampu nak diluahkan pada sesiapa..hanya mampu menyerahkan maruah saya sepenuhnya pada Dia yang Maha Penyayang...adakah saya terlalu sibuk...sehinggakan terabai sedikit tanggujawab sbg seorang sahabat???adakah sahabat memahami keadaan saya yang mempunyai tanggunjawab sana sini...adakah saya kurang beri perhatian pada sahabat...atau adakah saya yang kurang ambil tahu keadaan sahabat????bukan mudah nak menjaga hati sahabat...bukan mudah nak puaskan hati semua orang...nak jaga hati yang ini...yang itu terasa hati..tak dapat tunaikan permintaan yang itu...yang ini pula bermasam muka....astaghfirullah.....

saya kembali mendapat kekuatan...selepas menghadiri iftar bersama kak mas(ex-ketua nisa malaysia) semalam...saya terlalu rindukan kata2nya..kata2nya yang sentiasa terkena pada saya...yang sememangnya tepat kena pada sasaran hati seorang insan yang sedang bersedih...yang sedang lemah..lemah memikirkan kekurangan diri sendiri...lemah memikirkan andai amanah yang diberikan tak terlaksana...lemah memikirkan perihal sahabat..lemah memikirkan andai saya tak melaksanakan hak seorang sahabat....saya sayangkan sahabat2 saya....terlalu sayang...

Lebih kurang jam 9.30 mlm..kak mas tiba di dewan bunga kertas TTDI jaya...dari raut wajahnya...sememangnya dapat dilihat keadaan dia yang penat...tetapi digagahkan juga untuk hadir atas dasar sayangkan sahabat2 Nisa' Shah Alam....syukran kak mas..

Sahabat yang baik...sahabat yang mampu untuk menegur..dengan cara berhikmah...atas dasar SAYANG..bukan kerana atas dasar TANGGUNGJAWAB....bukan mudah untuk menegur sahabat..adakah sahabat yang menegur sahabat yang lain..dia rasa dia dah jalankan dengan penuh hati2???atau sekadar..terlepas satu tanggungjwab??untuk saya...takkan sampai ke hati jika seseorang itu menegur hanya kerana tanggujwab....mungkin saya akan ikut..tapi masih TERbekas di hati....yang mampu...fikir positif...

Rasulullah sendiri memberi pesanan...dalam apa jua perkara kita buat...jaga lah kelembutan..hilang kelembutan..hilanglah keindahan...jika tak memikirkan kata Rasulullah nih...mungkin dah lama saya gagal menjalankan tanggungjwb saya...jika terlalu mengikut perasaan...dah lama saya bermasam muka dengan semua orang disebabkan kesedihan ni...atas dasar sayangkan sahabat2...cuba digagahkan juga mengukir senyuman walaupun kadang2 dalam masa yang sama...sahabat pula yang 'membaling batu'....pesan kak mas...sahabat baling batu...kita baling bunga...orang baling batu...saya nak baling bunga rose lah..wangi sikit..biar sahabat kita tuh dapat cium wanginya rose tuh walaupun batu yang dibaling..akan saya ambil batu tuh...baling balik kat dia dua kali ganda..eh2x..silap2...akan saya ambil batu tuh dan letak kan dalam akuarium..buat penghias....

Saya merayu..sahabat2...fikirlah positif pada sahabat2 kita...jika sahabat kita tak memahami kita..adakah selama ini kita memahami diri mereka..jika nak sahabat memahami kita....kita dulu yang bertindak memahami diri mereka...bukan menuduh mengata itu ini...berlapang dada pada sahabat..jgn terlalu mengikut perasaan...

Senyum pada sahabat..tebalkan lagi kesabaran hadapi kerenah sahabat...semuanya atas dasar SAYANG...

Ya Allah....Bukannya aku tak tahan dengan ujian Mu ya Allah, hanya nak mengadu pada Mu tempat aku kembali suatu hari nanti...

2 comments:

Ahyana Solehah said...

Adikku penawarku,

Kita tidak akan pernah memiliki seorang teman,
jika kita mengharapkan seseorang tanpa kesalahan
kerana semua manusia itu baik kalau kita dapat melihat kebaikannya dan menyenangkan kalau kita dapat melihat keunikannya. Tetapi semua manusia itu akan buruk dan membosankan jika kita tidak dapat melihat keduanya.

Erti hidup pada memberi, akhirat tempat terima abadi, insyaallah.. =)

Teruskan memberi sebanyak2nya.

Salam sayang,

Akakmu

imtiyaz said...

syukran kak mus...rindu sgt2 pd kata2 kak mus..

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...