Sunday, November 14, 2010

Kasihanilah si dia..

Seusai solat asar, saya bergegas ke rumah seseorang...Puan sabarinah..salah sorang guru di sekolah ACS,tempat saya bergelar pelajar sekolah 4 tahun lepas..wahhh..dah 4 tahun saya meninggalkan kehidupan di bangku sekolah..aduh,masa berlalu begitu pantas..Puan sabarinah antara guru yang paling saya rapat di sini.setiap kali cuti,saya akan cuba cari masa untuk menziarahi cikgu,andai kata cikgu tahu saya cuti sem,tapi x singgah rumahnya,mau kecik hati tuh..huhu...Mula lah nak mengenang kembali saat2 di awal perkenalan kami sebelum kami menjadi makin rapat...cheeyywaahhhh...

Dalam kelas,dek kerana jumlah pelajar melayu paling sedikit,lebih kurang 7 orang,3 lelaki dan 4 perempuan,saya merupakan pelajar yang mudah untuk dapat 'sesuatu' yang lebih dari yang lain...hoho~ maybe sebab saya nih paling suker keluar masuk bilik guru..cikgu sabarinah seorang guru yang slumber,kata2nya agak pedas,tegas dan paling pantang kalu depan mata dia jumpa pelajar yang islam tapi x macam islam..kena teruk ngan cikgu..huhu...

Sebaik sampai rumah cikgu,anak sulungnya membukakan pintu pagar..

"ibu kat dapur yer along??"...saya tersenyum melihat wajahnya yang sedikit blur petang nih..maybe baru lepas bangun tidur...

"ibu!!kak syuhada datang..."..

saya terus ke dapur,tersenyum cikgu..."kamu nih syuhada...nak datang tak bagitahu...cikgu nih tak der buat apa pun..nih pun tgh masak baru nak makan..."

"hehe..saja cikgu..saya ada bawa laksa sekali..kan ke cikgu nak sangat makan laksa arituh."senyuman cikgu makin manis..selesai masak untuk makan malam,waktu masih awal lagi..jam 6 ptg...kami duduk bersembang sambil makan pisang goreng dan minum kopi..lebih kurang 10 minit,ustaz,suami cikgu baru pulang...

"eh,ada kamu kat sini.."muka ustaz sedikit tekejut campur ceria..ustaz memang seorang yang ceria dan suka berjenaka...

"yerlah ustaz,nih ada kad jemputan nih.."
"hah,kamu nak kahwin dah..."
ternganga ustaz..hoho~

"iyer ustaz,ustaz kena datang walimah nih..saya punya kenduri....punya kakak saya..hehe..."....ayat berbelit2...ustaz senyum selepas membaca kad jemputan..yer,kakak saya ustaz...huhu..

Banyak jugak perkara yang menjadi bahan bualan kami,dari hal ACS, kisah guru2, pelajar2 yang dah kahwin...wahh..manyak larrr...diselang seli dengan sakat-menyakat antara cikgu dengan ustaz,alahai si suami isteri..huhu...

Kedengaran azan maghrib,kami solat berjemaah berimamkan ustaz..bersama anak2nya yang comel2,along,angah,zaim..masing2 berumur dari 5 tahun hingga darjah 5..selepas solat maghrib,kami makan malam bersama..ustaz sempat menceritakan pengalamannya malam semalam,menangkap pasangan berkhalwat di sebuah hotel di pangkor..

"oloh,hok laki tuh muka elok je..dengan janggut sejemput,aduh,bila kami cakap sikit,ada je yg dia selit istighfar.yang prmpuan pun,ok je nmpk..tapi tuh lah,kalu dah tak pandai kawal nafsu..tuh la jadinya..sekarang dah x kira..ada bergelar tahfiz pun dah kena..ustaz penah tangkap doktor muda.."...muka ustaz berubah jadi kelat bila bercerita hal ni..saya sekadar istighfar...ingin sekali saya nak bertanya pada pasangan2 berkenaan,apa perasaan mereka yer buat hal2 yang x senonoh cenggituh..semuanya kerana N.A.F.S.U...cinta la kunun..wekkkk!!!

"ustaz tanya budok laki tuh,yang awok dok wat bnda2 nih,awok nak nikah ke ngan budak prmpuan nih?"
"dia jwb aper tau,'ITU PUN KALU ADER JODOH'...tengok tuh,dia bukan bersunguh2 pun..suka2 je tuh...esok2 dia nak nikah dia cari yang suci gak tuh..tuh ustaz kata kat bdk prmpuan tuh,'awok dengor tuh,dia bukannya nak sungguh2 pun kat awok.."

lumrah alam...fitrah manusia nakkan yang baik2..teringat saya pd sorang kawan nih..

"nanti aku nak nikah,aku cari yang baik2 r..yang sekarang nih aku couple suker2 je nih...takkan la aku nak wat dia jadi bini aku..ishk,taknak aku..entah2 bukan aku sorang je yang penah sentuh dia,ramai lagi kowt!!aku nih entah yg ke berapa la utk dia.."

so..renung2 kan lahh...buat mereka yang dah tersasar dari orbit kebenaran,insaf la sebelum terlambat...teman2 hawa sekalian,jaga diri,jgn mudah percaya pada cinta palsu seorang lelaki yang nampak 'BLUR' imannya...simpan cinta tuh sebaik2nya untuk bakal suami..letak di tempat yang tinggi..agar tak mudah capai untuk diberikan sewenang2nya pada mereka yang berajakan nafsu semata2...letakkan cinta tuh dalam peti besi..hanya bakal suami kiter je yang ada 'password' utk buka peti besi tuh utk 'ambil' cinta tuh....Allah dah tetapkan dah pun siapa yg ada pasword tuh..jika belum bersedia utk berkahwin,jgn cuba untuk bermain dgn cinta.kasihanilah bakal suami kite nanti,si suami dah kurang sikit hak miliknya yang dah 'dikacau' lelaki lain...sekali lagi,kasihanilah bakal suami kiter...yer.memang kiter tak tahu siapa bakal bergelar suami kiter,masih tercari2.Ada yang mencuba nasib,mana la tau kot2 kekal ngan couple tuh,tp dah kurang suci cinta tuh..kalau clash,dicarinya lagi..sampai bila nak biarkan cinta tuh dipermainkan sampai macam tuh sekali..maaf kalau ada yang terasa...

untuk teman di pihak adam,jika berkenan dengan seseorang,terus jumpa mak dan ayah si gadis, tak payah la dok usung p sana sini tanpa ikatan yang sah...dok bangga2 sangat tuh wat apa..bangga ka dok buat maksiat atas bumi Allah...pelik sungguh manusia nih...

Wallahualam...

..............................................................................


sebelum pulang dari rumah cikgu,cikgu pinjamkan sebuah buku yg nmpk menarik..

"nih syuhada,kamu baca la buku nih..sesuai untuk kamu..pastuh bg kakak kamu baca sekali..."cikgu terus hulurkan sebuah buku warna hijau muda..

tajuknya,'alahai pengantin baru'....jeng3x...

5 comments:

Anonymous said...

tq sahabat...yer,perlu kasihankan bakal suami..tp saya tak tahu bakal suami saya tuh seorang yang baik atau tak..sia2 saya jadi baik..memang fitrah manusia,nakkan yang baik2..saya juga seorang perempuan..inginkan seorang lelaki beriman..tapi diri saya yang serba kekurangan ini,x lengkap dgn pakaian yang bertudung labuh,ilmu kurang dan memang kehidupan saya pun teruk..mcm mana saya nak dpat seorg lelaki beriman..mungkin dgn diri awak yang memang agak terjaga,pemakaian yang baik,awak berpeluang dapat lelaki soleh,lelaki beriman,lelaki baik..sesuai dgn awak..tapi saya??!!ada ke lelaki beriman nak pandang perempuan yang x cukup kain mcm saya...

jauh dalam sudut hati saya inginkan seorang lelaki yang baik...tapi saya taktau mcm mana..apa yang perlu saya buat..boyfriend saya skrng nih memang jauh lah dri sy rela jadikan dia suami saya..solat dia ntah ke mana...rokok memang ada dlm kehidupan dia..keje pun ala kadar je lah..andai kami berkahwin,mungkin di awal perkahwinan,dia ok dgn sy sbb saya masih cantik..masih ok..tapi kalau dah beranak 3-4...apa yg dia nak pandang lg kat saya..

takut2 kami bergaduh,dia cr prmpuan lain...dia cintakan saya sbb rupa saya..kalau saya dah tak cantik nanti..apa yg dia nk cinta lagi...memang selalu saya dipuji,dia bangga,dpt gf mcm sy..tapi dia bangga pd luaran..

saya sbnrnya tak tahu apa yg ada pd sy yg dia bleh dibanggakan..sekdar kecantikan??
lain lah kalau sy nih baik dr sudut agama..alangkah bahagianya saya kalau lelaki tuh cintakan saya kerana pemakaian saya,bertudung labuh,cintakan ilmu agama yg ada pd saya,cintakan diri saya yg jaga bab2 agama nih,tapi semua langsung tak ada pd saya!!

maknanya,mungkin jodoh saya nanti dengan orang yang x baik jugak la yer sebab saya nih tak baik?tolong saya..

imtiyaz said...

syukran sudi singgah sini..hmmm,saya pun tak mampu nak bg penerangan apa...cuma saya sekadar mampu untuk sharing sesuatu..

memang betul dan dalam ayat quran sendiri pun ada bgtau,"perempuan yang baik untuk lelaki yang baik"

tapi tak bermakna awak tak berpeluang untuk dapat seorang lelaki yg baik..kalau awk rasakan awak kurang baik,ditambah dgn kehidupan awak skrng yg kata x cukup kain,berubah lah..kalau kita nakkan seorang lelaki yg beriman,kita dulu perlu berubah dan ikut syarat2 utk jadi wanita solehah...jgn jadikan alasan,tunggu lelaki beriman baru lah akan berubah jadi baik..maknanya perubahan positif tuh bukan kerana Allah??maknanya kita gagal utk tunjukkan cinta sbnr pd Allah..

jgn risau,apa yg penting skrng nih,ubah dulu diri,berusaha jadi wanita solehah..

ermm..mungkin kita bleh berdiskusi yg lbih panjang..awk boleh add ym sy..=)
salam ukhwah dari saya...

humaira amani said...

syuhada:wahh..lama betol x jenguk blog ada..template da baru..xd merah2 eh?=)..good sharing sis..akk ske dgn org2 y trus giat brckp tntg couple, muamalat laki prmpuan n sbgainy sbb ada sstgh org xnk bncg hal2 mcm ni tkot diuji la, kna kondem la.jd mnusia y beralasan, smpai mati pn x buat pape..cmne preparation sume da settle?

humaira amani said...

anom: alhamdulillah, bersyukurlah saudari sekurang2nya ada kesedaran ke arah itu..tinggal melanjutkn shj usaha utk mgubah diri mnjd lbih baik insyaallah.saudari nk seorg llaki y baik, y dpt mmjg, mgajarkn agama pd saudari nnt pdhal sy prnh jmp seorg kwn y nk cari suami y x kisah dia pg clubbing, pkai seksi..see, saudari dikira beruntung kn..=).jgn sia2kn 'rasa' y allah dah bg ni.mgkin ni titik mula perubahan hidup saudari.x prlu berubah drastik, trus nk pkai tudung labuh,ckup klu saudari dpt pkai tudug y mnutup smp dada+x jarang..bju pn y longgar+xjrg..xprlu brbj kurung, brjubah 24jam klu xselesa.buat sikit2 tp berterusan..nabi plg ske amalan y istiqamah..lgpn stkt y sy prhati,90% org y brubah drastik ni,drastik jgkla dia berubah semula..mcm transformer..heee..

tntg jodoh tu kita serah je kt allah..he knows d best..kdg2 seorg soleh pn diuji dgn isteri y nusyuz,dan seorg bekas pelacur dberi lelaki soleh.dah ada bbrp cth pn mcm bkas pelakon y sgt2 seksi tp brtdung litup lpas kahwin.jodoh adalah rezeki dan rezeki blh dtg dlm bntuk y x dsangka..jgn trlalu fikir klu kita jht, nnt dpt suami jht jgk.sntiasalah brsangka baik pd allah..allah x zalim nk hukum hambanya mcm tu kn?=))..ksh syg allah tu luas,cuma kdg2 kita y gagal nk rs smpai kita mengagungkan ksh syg y lain..if saudari nak lbih pnjelasan, sokongan, kontek dengan owner blog ni pn bagus juga..insyaallah, dia available bila2..kn ada?*wink2*..salam ukhuwah!

P/S:sy kagum org mcm saudari masih sudi nak bc artikel ni di kala sstgh org2 y sedia brtudung labuh pn pndang sblh mata/muak bila diajak bncg soal perhubungan lelaki prmpuan..

Anonymous said...

syabas kpd blogger...bnykkn lg tntg remaja skrg..insya'allah akn bksn..TRUSKN P'JUANGN...INNALLAHH MA'ANA...

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...