Friday, December 3, 2010

Nama oh nama...

Bila terbaca buku Mastika berkaitan isu nama...mula la saya teringat kisah2 berkaitan nama nih...

Sewaktu saya bergelar pelajar sekolah ACS dulu,kebanyakan guru2 cina kurang dapat memanggil nama saya dengan ejaan yang betul...S.Y.U.H.A.D.A...nama yang simple..tapi saya suka dengan nama saya...heeeeee...mengingatkan saya pada pejuang Islam dulu2 yang gugur syahid pertahankan islam tercinta...kalau masa saya kecil2 dulu,saya sangat sukakan lagu2 nasyid yang ada menyebut 'syuhada'...terasa la kononnya time tuh..padahal takder kaitan pun dengan diri nih..huhu...
Semasa di ACS dulu,dalam kelas,setiap kali guru cina yang masuk...
"suhada!!..."
"cikgu,nama saya 'syuhada' lor..bukan suhada.."
dengan nada sedikit merajuk la kononnya..
"ok..ok...syuhada.."
selepas 5 minit kemudian...
"suhaida!!"....
"aiyaaaa...cikgu,nama sy syuhada maa...bukan suhaida...huhu.."
"ok..ok..syuhada..."cikgu sekadar tersenyum..aduh...takperlah cikgu...diri ini memahami dirimu....sejak tuh,muncul pelbagai versi nama 'syuhada'...yang pasti kesemua nama2 tuh sedikit menyimpang dari nama asal 'syuhada'...

dan taktau lah sahabat2 semua sedar atau tak...orang2 melayu sangat sukakan nama yang paling simple dan mudah utk dipanggil..nama dalam ic berjela2...tapi yg dipanggil,alahai,ciput je..saya pernah bertanya pada jiran lama saya masa saya tinggal di Langkawi dulu,masa tuh saya masih bersekolah rendah..

"kenapa makcik bagi nama anak2 makcik satu perkataan je yer??contohnya fatin...xdak 'Nur'...atau apa2 la nama yang biasa orang lain letak 2-3 perkataan.."(fatin,maaf la ya kalau baca nih..hehe)...

"sebab makcik nak kawan2 anak makcik pnggil anak makcik dengan nama penuh..contoh,syu...nama penuh syu..'Nur Syuhada'...tapi orang dok pnggil 'syu' ja..mana ada orang panggil syu dengan 'nur syuhada' setiap waktu kan..anak makcik 'fatin'..satu perkataan.mudah orang nak pnggil full nama 'fatin'..."

"owh ya ka..tapi kan makcik..kat sekolah,depa semua dok panggil 'Tin' ja dekat fatin..heeeeee"...

"haaaaaa...la ya ka...takleh wat pa la.."


dan setiap kali pulang ke kampung ayah di kedah,saya akan pasang telinga setiap kali maklang saya memanggil nama ayah saya...nama salleh, dipanggil soleh..
"soleh!!!"
"tuh yang ayah jadi anak soleh tuh.."mak saya berbisik pada saya...senyum..yer,suami mak yang soleh...dan ayahku yang soleh...heeee

Bila kita semua taaruf dengan sahabat2 baru... macam2 nama yang timbul..bila dapat nama panjang,minta bagi panggilan mesra la...mesra la katakan..huhu

Amalina dipanggil melly
Habibah dipanggil bib
khadijah dipanggil dj
Hanis dipanggil hans

ada la sipi2 nama panggilan tuh dengan nama asal...tapi,cuma nak tanya je la kan..teman2 yang baca nih pernah tak ada gelaran yang kurang menyenangkan masa sekolah..x kisah kurang menyenangkan atau teman2 sendiri suker dengan gelaran tuh...masa zaman sekolah dulu2,memang setiap orang akan ada gelaran tersendiri..tak semua..

cicak kubing sebab badannya sekeping je
pasu bunga sebab bapanya jual pasu bunga
toke buah sebab bapanya jual buah-buahan
nih masa sekolah rendah....masa sekolah menengah pun boleh tahan jugak gelaran2 yang wujud dikalangan teman2..

dugong, lalat, itik, stokin, cicak, papan, bolok...uiiiiiiii
"woi itik,aku nak minta tolong sikit nih.."terdengar perbualan beberapa teman terdekat..dah la nak minta tolong,tapi dipanggilnya orang tuh 'itik'..mungkin orang tuh pun tak kisah..tapi...aduhhhh...kadang2 nampak masing2 seronok je...tapi bila difikirkan kembali,lucu pun ada bila imbau kembali kenangan dulu2...(nak gelak,tapi tak sampai hati nih,senyum sorang2 je la)

"hey watermelon!!!cepat hantar buku!"...terdengar suara rakan sekelas masa di ACS dulu...nama Nirmalan bertukar pada watermelon...sipi2 la jugakkan..

salah seorang sepupu saya yang lelaki,masa dia kecil2 dulu,kami semua memanggilnya dengan gelaran 'baby'....

"baby nak ikut kaksu ngan kakngah??"tuh masa kecik2 dulu lar..
Last jumpa dulu,"ishk,kaksu nak panggil 'baby' lagi ka??baby dah besaq sekrang nih..dah tingkatan 2 pun...hehe.."saja saya menyakat dia..

"ala kaksu nih,panggil mimi larr..."yolah2..nama zulhilmi,panggil mimi...alahai,jambunya..hoho..

dan mungkin,nama2 kita sekarang nih yang diberikan, mak ayah berharap kita menjadi sebaik nama itu..yer,nama2 yang baik...ada nama yang sedap, tapi dirinya,taktau nak habaq lagu mana...dalam susunan namanya,ada yang terselit 'islam' lagi tuh...tapi dirinya sendiri tak menggambarkan seorang islam...
teringat pula kisah yang saya dapat masa ziarah rumah cikgu sabarinah...

seorang wanita yang baru mendapat anak, terus mencari2 nama yang paling cantik untuk anaknya...dia membuka Al-quran,dan terus mengambil satu perkataan dalam Al-quran..selang beberapa hari,seorang ustaz dapat tahu dia dah melahirkan anak...lalu ditanya pada wanita itu,apa nama yang diberikan pada anaknya..sudah ada atau belum..kalau belum.dia akan bantu wanita tu..

"ya ustaz,saya sudah dapat nama anak saya..saya ambil dalam quran.."
"apa nama anak puan??"
"khinzir..."

tersentak ustaz tu...ustaz tuh terus meminta wanita itu untuk menukarkan nama anaknya...mujur lah,dia belum lagi pergi mendaftar untuk anaknya, kalau tak..hmmm...tuh lah..mungkin disebabkan terlalu kurang ilmu,quran pun jarang dibuka,dan padanya,baik la perkataan tuh...sampai macam tuh sekali...

untuk sesiapa yang bakal bergelar ibu dan ayah..pilih la nama2 yang baik..dan kita2 nih...cuba memanggil sahabat2 kita dengan gelaran yang baik..gelaran yang disenangi..takmau la yang x best...tak seronok lar...huhu..

Wallahualam..

2 comments:

wardah asywak said...

kata-kata yang kita selalu kan satu doa..^_^ nama kita selalu disebut oleh orang..hehe jadi dia akan sentiasa mendoakan kita mengikut nama..

imtiyaz said...

yup,betul tuh kak...so,mulai saat nih,akak kena panggil ada, 'syuhada baik + cumey'...
contoh : "syuhada baik + cumey, akak nak minta tolong boleh???boleh tak syuhada baik + cumey belikan bunga ros untuk akak??"
hehe..ok kan...
ada plak kata.."baik la kak salmah baik + cun"
doa tuh kalu disebut2 selalu...muehehehe...
ataupun,sentiasa ulang2 menyebut nama ada dengan DR SYUHADA...insyaAllah suatu hari nanti...hehe =p

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...