Saturday, May 21, 2011

"eh..tak nak insyaAllah2....kena hadir jugak!!"

"boleh janji tak pergi program nih nanti??"
"insyaAllah...saya cuba hadir.."
"eh..tak nak insyaAllah2....kena hadir jugak!!"
Situasi biasa,walaupun anda dah berniat untuk hadir,dan anda meletakkan anda akan hadir ke program andai diizinkan Allah.

"eh,nanti ingat tau,bawa barang2 yang diperlukan,"
"insyaAllah...."
"jangan insyaAllah je....kena janji betul2 nih.."
"ok2..nanti aku bawa semua sekali barang2 tu..."
"haaaahhhh...gitu lah...nampak la ko betul2 janji.."
apa??!!adakah perkataan 'insyaAllah' melambangkan orang itu tak janji betul2 dan sekadar nak melepaskan diri??

Hakikatnya...itulah situasi umat islam sekarang nih...menganggap penggunaan 'insyaAllah' sekadar utk melepaskan diri dan seakan2 dia akan menunaikan janji sedangkan dalam hatinya dah berniat tak nak buat..

kebiaasaan bila kita berjanji dengan seseorang...bila kita rasa kita mampu tunaikan janji kita,kita akan berkata.."OK,esok aku akan settlekan..." sedangkan kita merancang,Allah yang tunaikan...dan kebiasaannya juga,kebanyakan dari kita menganggap, bila berkata "insyaAllah..." macam nak tak nak je kan???tapi bila berkata .."OK".....yesss..orang tu akan tunaikan...

Allah SWT dah ajar makhlukNya agar mengucapkan kalimah ini. Kalimah ini sangat suci. Kalimah ini menunjukkan manusia yang mengucapkannya mempunyai rasa rendah diri terhadap RabNya. Rendah diri dengan mengakui bahawa hanya Allah SWT sahaja yang dapat memakbulkan dan merealisasikan apa yang diingini dan dirancangnya.

Allah SWT telah mengajar RasulNya, Muhammad SAW untuk mengucapkan kalimah ini. Ini telah diterangkan di dalam ayat 23-24, Surah Al Kahfi (Gua):
“Dan jangan sekali kali kamu mengatakan tentang sesuatu: “Sesungguhnya aku akan mengerjakan ini besok pagi (23) kecuali (dengan menyebut): “Insya Allah”. Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah: “Mudah mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya dari pada ini” (24)

Situasi biasa juga...bila seseorang diajak ke sebuah program...dalam hati memang taknak join sekali,tapi ketika sedang diajak sahabatnya,oleh sebab taknak nampak sangat dia menolak..maka..terkeluarlah...

"insyaAllah..saya pergi.."

Jadinya,lepas nih,jangan salah anggap dan jangan salah gunakan 'insyaAllah' lagi...fahami betul2 penggunaannya yer =)

Wallahualam...

2 comments:

شاح اندرني said...

Salam.. Kita usaha namun semua atas izin Allah namun ingatlah jika memang kamu tidak dapat penuhi sesuatu itu maka jujurlah pada dirimu dan pada dia. Tahulah olehmu bahawa insya-Allahmu itu akan dituntut Allah kelak..

Rafiuddin Ramli said...

sebut pasal insyaAllah, teringat artikel ustaz Hasrizal

http://saifulislam.com/9693

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...