Thursday, August 11, 2011

Baru je bagi...dah dapat balik...

Subhanallah...nikmatnya berada dalam bulan Ramadhan ni...

Rasulullah Saw. telah bersabda dalam salah satu haditsnya, “Bulan ini (ramadhan) juga merupakan bulan simpati kepada sesama. Pada bulan inilah rezeki orang-orang beriman ditambah. Barangsiapa memberi makan (untuk berbuka puasa) kepada orang yang berpuasa maka kepadanya dibalas dengan keampunan dosa-dosanya dan dibebaskan dari api neraka Jahannam dan dia juga memperoleh ganjaran yang sama sebagaimana orang yang berpuasa tadi tanpa sedikit pun mengurangi pahala orang yang berpuasa itu.” Yang dimaksud “memberi makan” di sini tidak hanya berbentuk satu porsi makanan, tetapi “walau hanya sebutir kurma, atau seteguk air, atau seisap susu.”

Tazkirah di masjid Al-Itisam tadi ada tekankan bab bersedekah..tiba2 teringat saat2 berbuka puasa di masjid negeri sabtu yang lalu...

Alhamdulillah...sabtu yang lalu,saya berkesempatan berbuka bersama2 sahabat di Masjid Negeri...memang meriah....dan kebiasaannya,seawal jam 6 ptg,orang ramai mula mencari atau tanda tempat utk mereka berbuka di kawasan yang disediakan pihak masjid....makanan dibungkus dan diletakkan lebih kurang utk 4 orang setiap hidangan...lengkap dgn kurma,nasi bungkus,air,kadang2 ada kuih,dan bubur lambuk....jam 6.30 petang memang dah penuh ruangan berbuka tu....kalau tiba lewat,berkemungkinan makanan dah habis..tapi tuh lah,nak kata..rezeki Allah tu ada di mana2 je...


masa nih,awal lagi sekitar jam 5.15 petang


jeng..jeng....masa nih lebih kurang jam 6.30 petang...masing2 dah mula tunggu untuk berbuka...


selalunya ada tazkirah sebelum berbuka

Saya dan sahabat2 tiba di masjid lebih kurang jam 5.30petang di masjid...selepas solat,terus ke tempat berbuka mencari tempat yang paling strategik utk muslimah2 macam kami..hehe...

Tak lama tuh,ada sedikit hal yang berlaku yang menyebabkan saya dan beberapa sahabat ke hulu ke hilir dalam masjid utk menyelesaikan sedikit masalah...dan ketika itu jam dah mula menunjukkan 7.15 petang,dah hampir waktu berbuka...sewaktu saya melintasi kaunter pertanyaan di masjid,terdengar perbualan antara pak guard dan juga sorang makcik...

"encik,kat mana nak ambil makanan berbuka??"tanya makcik tuh dalam reaksi yang agak risau...

"laaaaa....puan datang waktu nih,memang mustahil la nak dapat makanan..dah habis la tuh sbb biasanya org datang dlm 6.30 ptg..nih lg berapa minit je nak berbuka..."xplain pakguard tuh..tapi nampak dia releks....gaya dia tak membantu..

"alamak..macam mana..saya tak bawa apa2 makanan nih...."makcik tuh bertambah risau..saya lihat ditepinya,anak2nya kecil2 lagi dalam 5 org...saya anggarkan yg sulung darjah 2 dan yg bongsu 3 tahun.

"kenapa makcik??"saya terus bertanya...sekadar nak cuba bantu mana yang mampu..

"makcik datang nak berbuka dengan anak2 kat sini,makcik tak tahu kena datang awal..tapi ni makcik tak bawa apa2 makanan utk berbuka.."sambil tertunduk makcik tuh memandang anak2nya di tepi...

"owh..makcik tunggu kejap..tunggu kejap ja..jap lagi saya datang semula..."saya terus bergegas ke tempat saya dan sahabat2 tadi duduk dan ambil set makanan saya...

"makcik,nih ada lebih utk makcik..tapi nih je yang tinggal..."

"terima kasih nak...terima kasih..."terpancar sedikit kelegaan diwajah makcik tu...kesian saya tengok anak2 makcik tadi..kecil2 lagi...anak2 nih lain sikit ragamnya..kalau dah lapar...mula la mereka tak senang duduk nanti...lepas bersua dgn makcik tadi,saya kembali ke tempat saya semula...ternampak seorang sahabat yang hadir disitu,bertegur sapa lah kami...

"syu dah berbuka ke?"

"sudah2...dah minum air tadi..."jawab saya serba salah..nak kata dah makan..belum lagi...tapi terasa kenyang bila teringatkan hal tadi..

"ada makanan tak??"kak rin bertanya dalam nada risau,yelah,kalau datang lambat ke masjid,berkemungkinan habis makanan...mana taknya,terlalu ramai yg berbuka disitu..meriah...

"ada kot..."saya jawab simple sambil tersenyum....saya yakin ada rezeki saya lepas ni...

"akak tanya ada ke tak??nah,ambil nih,ada lebih makanan..."kak rin menghulurkan sebungkus nasi dan sebekas bubur lambuk pada saya..

Tiba2 datang sorang sahabat tegur kakrin,"kak,makanan nih ada lebih,sapa yg tak dapat lagi yea..."

"haaaa..bagi pada adik nih...dia tak buka lagi tuh..."sahabat tuh terus menghulurkan nasi sebungkus,bubur lambuk sebekas dan air mineral sebotol....

"alamak kak,xper2...syu dah ada nih akak bagi tadi..."serba salah saya nak terima buat kali kedua...

"takperlah...amik...rezeki syu...".....

Baru beberapa minit saya menghulur sesuatu,tiba2 saya menerima semula bahkan dua kali ganda....niat..jaga niat kita dalam setiap amalan kita...dan yakin dgn Allah...tak perlu risau atas apa yg kita hulurkan..tak perlu risau terasa kekurangan...Allah maha Pemurah..perbanyakkan bersedekah...anggap je,sedekah kita tuh ibarat simpan duit kita dalam bank...bank akhirat..biasanya duit yang kita simpan akan dilihat dalam buku bank dan di update dari semasa ke semasa...'buku bank akhirat' kita pula nanti tersenarai duit yang kita 'masukkan' setiap hari....memang kita memberi,tetapi terhimpun di sana..InsyaAllah...bersedekah lah walaupun sedikit, amalan ini merupakan antara amalan kebiasaan Rasulullah di bulan Ramadhan....

Rasulullah Saw. adalah orang yang paling pemurah dan dibulan Ramadhan beliau lebih pemurah lagi. Kebaikan Rasulullah Saw. di bulan Ramadhan melebihi angin yang berhembus karena begitu cepat dan banyaknya. Dalam sebuah hadits disebutkan, “Sebaik-baiknya sedekah yaitu sedekah di bulan Ramadhan.” (HR. Baihaqi, al-Khatib, dan Tirmidzi).

Wallahualam....

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...