Tuesday, August 9, 2011

"Laaaa...bulan puasa ke sekarang nih?"

Alhamdulillah....malam nih dah masuk malam 10 ramadhan dah...tiba2 terasa cepat.....Macam mana puasa kita??amalan kita sepanjang Ramadhan...adakah kita manfaatkan sebaiknya Ramadhan kali ini...Ada golongan yang berusaha mengambil peluang sebaik2nya di bulan ramadhan ni..ada golongan yang tak terasa bezanya bulan ini dgn bulan yang lain...sepatutnya,malam ramadhan,penuhi dgn beramal ibadah..tapi mereka duduk di bangku taman2,sibuk dgn hal yg lain....

Balik tarawikh tadi,ternampak satu couple,jiran dpn umah sewa ni,sronok dok berdating smbil si buayafriend hidupkn api rokok utk gelifriend dia..alamklumlah,student,bila berjauhan dari family,dia jadi lain macam sikit la...saya pun try la g tegur sapa..jiran tetangga la katakan,kena la amik berat....

Cik Syu :Assalamualaikum....
Buayafriend & gelifriend :aaaaaa.....
Cik Syu :eerrrrrr...islam ke??
Buayafriend : ha'ah...islam...
Cik syu : Laaaaaaa..islam ke...minta maaf la yea...tak elok la wat gini...(dlm masa yg sama si gelifriend trus lari masuk umah)....org masjid pakat2 baru blik tarawikh..malu la diorng tengok...balik je la yea dik...asal mana nih??study lg ke?
Buayafriend : aaa..dah keje...dok cnih jah...
Cik Syu : oghe kelate kor?
Buayafriend : ho...kelate..dok bachok..
Cik Syu :laaa...kak pung kelate jugok...teghe...namo gapo???(tetiba ja mengaku org kelantan..hoho...)
Buayafriend : apih...mitok maah kak deh....mitok maah....balik dulu lah...
Cik Syu : owh..apih...ya2...sila2..balik2...elok lah tuh....(uissshhh...buat malu abg aku ja,nama sama...minta maaf la abg long naa)

Yang buayafriend dah mula hidupkan enjin motor dan terus balik...yang sigelifriend tadi tak keluar2 dah rumah...

Saya pun terus melangkah masuk rumahku syurgaku...baru nak kunci pintu,tiba2 je nampak gelifriend tadi,melambai2 ke arah saya dan berlari ke pagar rumah saya...

Gelifriend : kak,minta maaf la yea..tadi saya lari masuk sebab saya malu dgn akak...
Cik Syu : xper2 dik..(sambil saya menghulurkan tangan nak salam)
Gelifriend :kak,minta maaf la ye...bau rokok kat saya...
Cik Syu : xper dik...nama saper??asal mana??
Gelifriend : mak ngan ayah saya asal kedah
Cik Syu :laaaa..sama lah akak...akak pun kedah jugak..kat Sg Petani...(haaa sudah...mengaku kedah lak..huhu)
Gelifriend :tapi saya asyik pindah2..pernah dok kat manjung,kat Desa Bayu yang umah banglo2 tuh...
Cik Syu : subahanllah dik...sekarang nih akak dok manjung la kat desa bayu tuh...(balik2..tempat saya jugak disebutnya..adussss)ermm...yelah,adik kena pandai jaga diri...bulan2 puasa nih...tak elok la..family kita jauh..nih lak keliling umah family,apa la diorang kata nanti...student MSU jugak kan??amik kos aper dik??
gelifriend :ha'ah...yea..sy amik TESL...
Cik Syu :minta maaf la akak tanya adik islam ke tak tadi..sebab akak tak nampak gaya islam..ingatkan...errmm..yerlah..bdk2 umah akak panggil umah adik umah satu malaysia sebab campur india,cina and melayu kan korang...bla..bla..bla..(sempat la dalam 5 minit kami berta'ruf sebentar...cuma saya rasa terharu sikit sebab dia sudi datang ke rumah saya dan minta maaf atas perbuatan dia..tak macam couple yang pernah saya tegur di kolej tempoh hari..yang gelifriendnya dah memang tak tahu malu..dimana kau letakkan malumu wahai si adik manis??

Hmmm...kesiannya...kesedaran dgn kehadiran Ramadhan nih kurang...Allah...masing2 sibuk 'berpesta' ibadah tapi mereka sibuk dgn dunia yg mereka cipta sendiri...Sejauh mana kita menghargai kehadiran Ramadhan ni.adakah sekadar berpuasa di siang hari??

"alah...aku posa kira ok lah tuh.....dari tak posa..."..
Cukup???cukup dgn puasa SAHAJA???adusssss...ruginya...rugi giler beb!!...Bulan Ramadhan bulan yang penuh keberkatan kot,takkan nak sia2 kan macam tuh je...saya sendiri pun dah terasa keberkatan bulan nih dari awal Ramadhan lagi selepas pelbagai hal yang berlaku pada saya sendiri(lain kali saya share)...

Barangsiapa yang berpuasa karena iman dan mengharap ridha Allah, maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu”. [HR. Bukhari]



Cuba renungi wahai diri...wahai diri yang sentiasa meminta2 padaNya tetapi amalanmu boleh dihitung dengan tak sampai 5 jari!!!apa yang kau buat utk tunjukkan rasa syukurmu padaNya??!!
Renungkan duhai diri yang mudah lupa pada kasihNya!!
Hitunglah!!!
Muhasabahlah dirimu!!!
Hisablah dirimu sebelum kau bakal dihisab diakhirat kelak!!

Sebelum Ramadhan bermula dulu..
Adakah kau benar2 merancang sesuatu utk Ramadhan kali ini??!!
Kau terima borang kosong untuk diisi azam puasa tahun ini??
Ingatkah lagi apa yg tersenarai dalam borang itu??!
Berapa percent kah yang sudah tercapai hasratmu itu??
Berapa juzu' kah quran yang kau baca?atau berapa ayat Quran je yang kau baca sepanjang Ramadhan bermula??atau pun adakah kau sudah sentuh Quran dalam Bulan Ramadhan Bulan Quran????
Berapa surah kau dah dapat hafaz??
Adakah kau penuhi janji untuk ber'dating' dgnNYA dikala insan lain lena dibuai mimpi?
dan bagaimana dengan azam2 mu yang lain?? macam mana??!
Solatmu bagaimana??!!
Auratmu yang terdedah bagaimana??sampai bila kau ingin ianya dilihat mereka yang haram melihatnya....sampai bila???!!tunggu diusia tuamu??adakah kau yakin umurmu panjang??entah esok entah lusa kita akan bertemu denganNya...janganlah kau jadi hamba yang degil...
Usaha lah duhai diri yang tak pasti bila ajalmu bakal tiba!!
Mujahadah dan teruslah bersabar!

Ya Allah,
andai ini Ramadhan terakhirku..
jadikanlah ia yang paling termanis dalam hayatku..
jadikanlah madrasah tarbiyyah ini tempat untukku perbaiki akhlakku yang masih ada calarnya..
Ya Allah, sentuhilah hati aku..
sedarkanlah aku andai aku mensia-siakan Ramadhan ini..
anugerahkanlah daku petunjuk untuk berjalan di atas kebenaran..
kuatkanlah aku..

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...