Monday, May 30, 2016

Saksi Bisu di Kg. Punge

“Siapa yang tak heran, kapal sebesar dan seberat ini bisa sampai di sini. Inilah bukti betapa dahsyatnya air bah itu,”

Pagi berikutnya, kami di bawa ke PLTD Apung.

PLTD (Pembangkit Listrik Tenaga Diesel) Apung di Kg. Punge, Blancut, Banda Aceh. Kapal ini merupakan sumber tenaga eletrik bagi wilayah Ulee Lheue.

Kapal ini memiliki berat 2600 tan dengan panjang 63 meter dan luas 1900 m2.Dengan ukuran serta berat kapal ini, tidak dapat saya bayangkan betapa dasyatnya gelombang Tsunami ketika itu sehingga mampu menghempaskan kapal ini sejauh 4-5 Km lebih dari letak awalnya iaitu di sekitar Pelabuhan Ulee Lheue.

Dari 11 orang anak kapal dan beberapa warga yang berada di atas kapal ketika tsunami terjadi, hanya seorang yang terselamat. 

Paling menyayat hati, bila mana kami dapat tahu bahawa terdapat dua buah rumah yang tertimbus di bawah kapal ini, dan di bawah kapal ini masih terdapat mayat-mayat penduduk kampung. Tak terdaya untuk nak mengubah kedudukan kapal ini. Terkubur la mereka di bawah sana.

Namun, penduduk kampung menyaksikan suatu keajaiban yang berlaku, kapal ini seakan-akan berpusing ke arah selatan dari menghempas masjid yang berada hanya beberapa meter sahaja.

Kini, kapal apung ini dijadikan salah satu tempat sejarah, agar generasi akan datang tahu peristiwa yang pernah menjadi detik hitam penduduk Aceh.

Di sekitar kawasan kapal ini, dibina sebuah tugu, dan disitu diukir nama-nama penduduk kampung itu yang terkorban.Pada tugu itu juga, tertera waktu kejadian tsunami yang melanda kampung tersebut dan di sekeliling tugu, dibina dinding dari tembaga, yang menceritakan peristiwa PLTD menghempas kampung tersebut.

12 Tahun berlalu Tsunami melanda Aceh,Berbagai ibrah dan keajaiban.

syuhadasalleh.blogspot.my

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...