Friday, April 10, 2009

Adikku...


Kesempatan yang ada.saya gunakan untuk bekerja sambilan di sebuah pusat mengaji...
“Syuhada,hari nih awak ajar kelas yang hujung tuh ya..”
Owh..baik..bertindak mengikut arahan....
Hari nih cara aku mengajar macam biasa...Kadang-kadang..’dibuli’ juga dengan adik-adik tuh..adeh...
”Ustazah paling muda...senang la kena buli...tengok macam akak...masuk je kelas..tak adanya nak bagi muka...syu jangan bagi muka sangat dengan budak-budak tuh...naik lemak diorang nanti...syu tak yah risau lah..syu akan kahwin juga kalau garang pun......”
Adeh...sempat jugak kak faiz gurau macam tuh.....
…Ketika kelas baru bermula..semuanya agak terkawal…masa tuh..Cuma ader 3 org je adik-adik yg baru sampai kat tempat ngaji tuh…
Tiba-tiba 2 org dripada mereka bersuara…
”ustazah..nanti..ustazah jaga2 tau dengan budak nama Mira..Dia suka buat bising..Pastu suka kacau orang lain mengaji..”
Wah..otai mana nih..Saya tak dapat bayangkan adik Mira tuh macam mana...
Lepas 5 minit,kelas hampir penuh..Tiba-tiba pintu kelas sekali lagi terbuka..mulalah adik2 tuh tuding2 jari kat budak yang baru masuk kelas tuh sambil kata..
”tuh lah Mira..”
Adeh..comel giler lah si Mira tuh..x nampak macam seorang ’pembuli’...haha...
Lama-lama..kelas dah mula bising,..untuk tarik perhatian diorang.saya pun mula lah bercerita sekadar nak kurangkan bising...
”adik-adik....kalau nak Allah sayang..kena buat baik...tak boleh bising masa orang lain ngaji..tak boleh kacau orang lain ngaji...x boleh conteng dinding..Nanti..kalau Allah sayang..kita boleh masuk syurga...”
Semua terdiam...masing-masing mulut terlopong...Comelnya budak-budak nih...masing-masing dengan berbaju melayu,berbaju kurung dengan bertudung ala-ala Nabila dalam cerita ’mutiara hati’...Masa tuh aku terfikir...kekalkah budak-budak nih dengan tudung sampai ke usia remaja...budak-budak nih..bagaikan kain putih yang akan dicorakkan...kalau elok ibu bapa mereka corakkan..elok lah jadinya..tapi..kalau tak....nauzubillah...
”ustazah!Mira tarik tudung saya!”
”astaghfirullah...Mira....Mira nak Allah sayang tak??”
Mira mula diam....mungkin dia tahu aper yang saya mksudkan....Teringat pula saya pd adik bongsu kesayangan saya.Yang seusia dengan adik-adik disini..Dulu saya agak garang dgn dia...Biasa lah...time tuh.saya asyik fikir..tak nak manjakan dia..tapi dia tak pernah serik nak ambil hati saya.
Setiap kali pulang dari sekolah..Dia akan belikan coklat atau apa2 saja yang boleh menggembirakan saya..
”kak su....piqah beli coklat kat sekolah tadi..sedap tau coklat nih.Untuk kak su.....”
.Saya tahu..dia memang sayangkan saya..dan saya pun.terlalu sayangkan dia..dia satu-satunya adik perempuan yang saya ada..Dia juga suka bercerita...cerita apa2 sahaja yang berkaitan diri dia..sekolah dia...pelajaran dia...dan saya.kadang-kadang layan..kadang-kadang....hmmmm....
”kak su..tadi kat sekolah..kawan-kawan piqah semua suka cekodok yang kak su buat tuh...”
”kak su....piqah..”
Macam-macam yang dia nak bercerita..tapi..saya penah juga terlepas cakap...
”piqah.....boleh tak piqah diam jap..kak su penat sangat nih...”
yerlah...kadang-kadang..penat..tak terlayan...dia terdiam..mungkin..banyak yang dia nak ceritakan...tapi memandangkan sikap kakak dia yang langsung tak faham perasaan adik sendiri.....dia terus keluar dari bilik..Ya Allah...apa aku dah buat nih...kesiannya adik aku tuh..saya kuatkan juga...even dah separuh mati....
”sayang kak su nih nak cakap apa tadi??sorry lah sayang...tadi kak su penat sangat....ok...cerita lah..kak su nak dengar nih...”
Dia mula tersenyum....senyuman dia tuh dah mampu menghilangkan penat saya..biarlah saya penat macam mana pun....asalkan....dia bahagia...dia rasa diberi perhatian..dia dapat rasakan dirinya juga sentiasa bertakhta di hati aku...
Setiap kali saya prgi mengajar....setiap kali tuh juga..saya terbayang-bayangkan dia.
Dan sy sentiasa berdoa..agar mereka semua di lindungi Allah...dipelihara Allah...sampailah mereka remaja....tambah-tambah dua orang adik lelaki sy yg kian remaja..Syahid..Syafiq...pelihara lah diri kalian...jangan sia-siakan hidup..ingat apa tujuan kita dilahirkan ke dunia..sematkan diri kalian dengan didikan agama yang mak ayah dah tanamkan...suburkan dia dengan baja taqwa....agar lahir lebih ramai umat Rasulullah..yang akan sambung perjuangan baginda.....agar hidup ini..betul2 ada matlamat..bukannya hanya menjadi robot yang memang tak punyai perasaan......
Wallahualam.....

1 comment:

نىك محمد حافظول said...

ada jugak ker robot yang mempunyai perasaan?

ustazah ngajar anak anak tadika yer,

bagus sekali

note : thanks 4 visiting my blog. saya bertugas ketiga ketiga dun. alhamduliLlah

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...