Tuesday, April 28, 2009

Kau hanya pinjaman....


Semalaman saya rasa tak sedap hati...fikiran nih terlampau memikirkan sesuatu..tetapi apa yang sedang saya fikirkan..saya pun tak tahu...

Terus saya capai handphone...dan menghubungi seorang lelaki yang amat bermakna padaku....

"assalamualaikum ayah...saja call ayah..nak dengar suara ayah..mak ngan yang lain2 semua sihat kan??".......

"waalaikumussalam...kak su...alhamdulillah..semua sihat...."ayahku laju je menjawab panggilan...

"kak su sihat??"

"alhamdulillah...kak su ok ja...study pun ok...cuma sem nih kena laju sikit study..sebab short sem kan..masa tak banyak..tuh yang lecturer nak ajar laju sikit tuh..."

"takpa lah..study leklok...masa nih ja pun nak busy2 ngan study..pasnih busy ngan benda lain pula kan...ayah nak bagitau nih...anak kucing mati sekor...kena langgar ngan anak jiran kita...mak cik piah yang bgtau...anak dia nampak..."

"hah..yang mana??!!"..tangki air mata ku mula menjalankan tugasnya...melepaskan sedikit demi sedikit air mata...biarkan bertakung...

"yang belang-belang tuh...."

saya tak terkata apa2...tuh lah anak kucing yang paling manja dengan saya...bila saja saya belai dia..pasti tertidur di riba....

"kak su call piqah pula..dia ada kat rumah la nih...ayah ada kat tempat keja..ok..jaga diri..study leklok..assalamualaikum..."

"waalaikumussalam......."sebaik sahaja mematikan panggilan....saya terus menangis...sedih...patut lah masa last cuti hari tuh...sewaktu saya nak pulang semula ke shah alam...anak kucing tuh hanya memerhatikan saya dari jauh...seperti dia tahu itu lah kali terakhir pertemuan kami...

mungkin ada sesetengah orang berpendapat...kucing je...releks la...bukannya orang pun yang nak sedih2 sangat tuh...tak semua orang faham perasaan nih...

salah seorang sahabat saya..mulalah mengatur kata...untuk pujuk saya....

"xperlah syu..sabar...kucing tuh Allah pinjamkan sekejap je...dalam sekejap tuh pun Allah dah beri sikit kebahagiaan kat syu...syu kena bersyukur sebab syu dapat merasai manisnya apa yang Allah anugerahkan nih...subhanallah...akak kagum...betapa besarnya kuasa Allah...Dia wujudkan kasih sayang antara manusia dengan haiwan yang kita tak boleh nak tau apa perasaan diorang..."

"tapi syu tau ape perasaan diorang...syu tau macam mana kucing tuh tengah sedih..syu faham...syu tau macam mana kucing tuh rasa disayangi...syu faham kucing2 tuh..."

"yer syu..akak faham...ok2...akak tau syu terlampau sayang sgt kat kucing..."

Dalam saya tengah menangis....tiba2 macam ada satu bisikan...'bukan ke kau dah janji hanya nak nangis untuk islam...kenapa kau masih menangis hanya untuk benda pinjaman??'

Terus saya berhenti...dah tak terkeluar air mata nih...seperti tangki air mata dah ditutup rapat...

Ya...kenapa saya masih menangis untuk benda pinjaman...betul....dulu saya dah berjanji hanya akan menangis untuk islam..air mata nih hanya untuk islam...saya tak boleh bersedih lagi...

masih saya teringat kata-kata salah seorang sahabat saya....

"akak tau..syu kan kuat semangat orangnya...mana boleh sedih2 sangat....akak nak syuhada yang sebelum nih..yang kuat semangat..ceria...sentiasa tersenyum......"

Ya....la tahzan....

Wallahualam.....

3 comments:

kak ain said...

ala syu adikku...sabar yer..akak tau..akak faham syu...
ingat aper janji syu dulu..akak saksi...

نىك محمد حافظول said...

sabar byk byk. pajatkan doa pada yg Esa. Dia berhak untuk mendengar dan memberi.

imtiyaz said...

syukran2....

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...