Sunday, September 27, 2009

Sabar ye....teman...

Sabar ye...teman

Assalamualaikum bloggers sekalian.....
fuh..agak lama saya menyepi dari dunia blog nih...adeh...aper2 pun...nak ucap selamat hari raya..minta maaf byk2 andai diri ini ada buat salah silap pada sesiapa yang membaca...x sengaja...so..mcm mana semua???ramadhan dah tinggalkan kita...adkah amalan yang biasa kita lakukan masa ramadhan..masih kita amalkan...macama mana mutaba'ah amal yang tersenarai hampir berpuluh2 tuh..masih kita amalkan???so....sama2 lah kita mantopkn dari semua aspek termasuk ibadah....

Raya tahun nih mungkin tersangat lah kurang bagi diri ini....mungkin juga lain dari tahun2 yang lepas...pagi raya tanpa datuk yang disayangi.....hanya amalan yang mampu diri ini berikan...
dan semalam..baru lah saya berpeluang beraya ke rumah sahabat2 di manjung...sahabat2 lama...masing2 dengan cerita masing2..ada yang dah nak kahwin pun..wahh..bergelar isteri di saat umur 20 thn....memang mujahadah....ada yang nak kahwin cepat..tapi x der orang masuk minang...hehe..sabar la ye teman...nanti ada lah tuh yang masuk...dan saat2 paling saya tak leh lupakan...masa beraya di rumah teman di sitiawan....sedang asyik rancak bersembang...ada lah tetamu yang datang..katanya ibu saudara dia...elok2 je dia masuk...terus duduk...tiba2 terus masuk bab kahwin...terus ibu saudaranya bertanya....

"hang fizah...tak mau ka menikah ngan cina kat depan tuh..kaya woi menikah ngan cina...menikah ngan melayu dapat apa...melayu miskin..xdak apa2...baik menikah ngan cina...duit pun dpt byk...esok mak hang pun senang....umoq dia pun 30..bukannya tua mana pun...tua 10 thn ja ngan hang....rupa pun ada..."
adusss....dia mula la nak rendah2 kan martabat melayu...bangsa sendiri plak tuh....saya pun terfikir gak....yang dia kutuk2 melayu tuh...dia tuh bukan ke melayu..tak lama pas dia dok bising2 tuh....agaknya dia tengok muka saya macam kehairanan..
"ibu mak cik orang cina...mak cik nih bukan orang melayu...sbb tuh makcik tak suka melayu..melayu teruk...hidup susah ja....lingkup kalu hang menikah ngan melayu..."
tiba2 ibu sahabat saya yang dari tadi diam dan hanya mampu angguk2 geleng2..terus tepuk lembut bahu saya sambil kata..
"kak...nih kawan fizah...nih bakal doktor nih...."
terdiam dia..pastuh tengok muka saya...dia tambah lagi..

"hang pun..esok2 hang jadi doktor..jangan menikah ngan doktor melayu...cari doktor cina wat laki...menikah ngan dia..makcik pun..esok2 makcik nak pindah..nak dok ngan orang cina..buat apa dok ngan melayu....melayu kira hidup nyusah kan orang ja"
adoi...nak naik berdarah telinga saya nih....saya plak jenis kdg2...nak gak berbahas..tapi cara lembut la...mana taknya....saya tak puas hati bila dia kata...wang je yang boleh bawa kebahagiaan....habis tuh...islam..iman dalam diri tuh tak penting ke...baru je nak buka mulut....ibu shbt sy td cuit sy...tanda suruh diam,dengar,angguk2 geleng2...
tak lama tuh...baru lah wanita yang dlm lingkungan 50-an tuh pulang...lepas tuh baru lah ibu shbt saya nih jelaskan...tuh adalah kakak ipar dia...sebenarnya dia ada maslah mental ckit....pernah jadi penghuni hospital tanjung rambutan...sbb tuh lah dia tak bagi saya buka mulut...sbb nanti takut2 jadi lebih parah...tambah2 kalu berdepan ngan orang yang ada masalah tuh ckit...astaghfirullah....patut lah...bukan main lagi mulut dia....semua nih jadi sebab pengalaman silam dia....hmmm...kesian gak dia....hanya mampu berdoa moga2 disembuhkan...
lepas tuh....kami beraya plak rumah cikgu2....cikgu2 ACS dulu...rindunya...asal jumpa cikgu je..mula lah bercerita perihal sekolah...pengetua baru....wahh...Mr Ho dah diganti orang lain...yang lebih tegas...mcm2 citer...hehe...sabar la...bagus apa dpt pengetua yang tegas...xder lah manja sgt student2 ACS tuh...
lewat petang tuh...beraya pula di rumah shbt nih...sedihnya diri nih bila tengok diri dia yang sekarang..dah tak macam dulu lagi....kalau dulu dia seorang pelajar cemerlang...saya hanya sempat berkenalan dia masa hari terakhir di sekolah manjung masa form 1 dulu...itu pun sbb saya di tawarkan ke sekolah berasrama...masih kuat dalam ingatan saya...hanya 3 minggu saya berada di sekolah manjung dan masa hari terakhir, shbt sy nih hanya memberikan nombor telefon dia....harapan agar hubungan sbg sahabat nih tak putus..dan sejak tuh..setiap kali saya pulang bercuti...dah jadi satu kewajipan utk dia..hubungi saya...bertanya tentang sekolah baru,kawan2 baru..study...dari form 1 smpai lah form 5...kami sentiasa bersaing...walaupun sekolah berasingan...
"mira wat apa sekarang???" saya nak juga tahu perkembangan sahabt...
"hehe..kiter cam biasa lah...dok umah..kaco mak kiter masak.."...dia menjawab sambil tersenyum..senyuman yang manis..tapi masih ternampak ada pahitnya...saya kenal senyuman dia...senyuman dia bukan macam yang saya kenal dulu....saya tahu....dalam hatinya..penuh suka duka...
"syu???still kat msu ke??..."
"ha'ah"....dan dia..hanya tersenyum lagi...saya tahu....beratnya hati dia nak terima....kalau dulu..kami sama2 nak menggapai cita2..utk bergelar doktor...sama2 pasang angan2...utk bina sebuah klinik....atas nama kami berdua..tapi sekarang..dia dah tak mampu lagi...dia hanya mampu beri kata2 semangat je....saya pandang dari mata dia...sedihnya...terpandang tangan dia....berbalut....
"mira baru pas cuci darah yer??"...
"ha'ah...tuh yang lemah sikit nih...."
dia ada masalah buah pinggang...lepas spm....dia dah tak mampu nak ke mana2..hanya mampu duduk di rumah....dia tak mampu lagi utk capai bintang2 yang dia ingini dulu..yang kami sama2 ukirkan dalam hati nih..dan dia dah x seceria dulu...sepanjang berada di rumah dia...saya hanya mampu tersenyum pahit...sahabat mana yang tak sedih melihat kesusahan yang menimpa sahabatnya...bersabar lah teman...Allah turunkan ujian...kerana Allah sayangkan hambaNya....
bersabarlah.....

1 comment:

Alang Atie said...

Salam Syu..Selamat Hari Raye!..Syu ada raya kat Sitiawan?akak pun ade balik Sitiawan Rabu n Khamis lepas..huhu..

ooo..Dulu Syu ACS gak eh..same la ngn Ayah akak b4 masuk MCKK..

huhu...haa.Syu blajaq elok2..ade rezeki..Syu plak rawat kawan Syu tu..kasi smpai elok..hihi..InsyaAllah..tak dpt jd doktor same2..jd doktor utk dia jadi lah kan??

hihi..Maaf Zahir batin!

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...