Monday, January 18, 2010

Ya Allah..betapa sukarnya nak mentarbiah hati ini...


Hati...raja dalam diri...memimpin mengikut acuan yang diberi..terpimpin hati terserlahlah kehebatan diri..begitu lah sebaliknya.. kerana hati adalah raja yang memimpin.. menentu hala tuju diri..segalanya bermula dari hati...hati perlu dididik..ditarbiah dengan kaifiyyat yang sebagai mana telah dipandu al quran dan sunnah..

sukar nya mentarbiah hati..
untuk segera redha tiap takdir ketentuanNYa..

sukarnya memujuk hati untuk sabar menanti hikmah di sebalik setiap ujian.. mungkin kerana hati ini telah banyak di penuhi tompok2 hitam lantaran banyak kekilafan semalam yang belum dibasuh dengan air mata taubat penyesalan... atau mungkin kerana diri ini sering terleka dengan nikmat pemberian lantas bibir dan hati ini tidak memuji syukur padaNya..

sukarnya mentarbiah hati....
di sepanjang jalan menuju redhaMu...ada saja halangan yang mendatang...yang mengganggu hati ini...yang mencacatkan cinta nih untukNya...

3 comments:

HUSNA said...

wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati,tetapkanlah hati kami pada agamaMu...amin

شاح اندرني said...

Assalamualaikum.. Syu sihat.. Izin komen entry artikel kali ini ea? First, Nak Aminkan doa si HUSNA.. Apa ahli sunnah berkata tentang hati (iman). Iman akidah Ahlul Sunnah setiasa naik dan turun. Cinta pada Allah pun kekadang melebihi cinta melebihi yang lain lain kekadang sebaliknya.. Itu penting muhasabah diri setiap masa...

Anonymous said...

salam syu.nk ulas ckit post syu.pabila telah disebutkn tentg kecintaan kt pd ALLAH, ana teringt kisah seorg pemuda yg meminta drpd nabi ISA a.s utk berdoa pd Allah supaya memberiknnya setengah berat zarah kecintaan pd Allah. maka Allah pun memakbulkan doa tersebut. maka selang beberapa lama, telah dlihat pemuda itu bertafakur di ats batu smbil memandang ke langit di gunung oleh nabi Isa.sahutan nabi Isa x dijwb kerna terlalu kusyuk bertasbih.nk menunjukkn separuh berat zarah kecintaan pd Allah, telah terjdi sedemikian rupa.reflek blik pd diri kte sndiri.brapa besarkah kecintaan kte pd Allah..?

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...