Wednesday, October 10, 2012

Teruskan berdoa untuk dia...Hilangkan keraguanmu...

"syuhada cuti lama-lama ni,ada orang datang meminang ke?" tanya Datin Faizah, ibu kepada salah seorang anak murid saya untuk kelas mengaji.

"eh..bukan kak...saya balik sebab cuti study week....hehe..."agaknya ingin menyakat saya kot...

"ermm..sebenarnya akak nak tanya syuhada lahh...syuhada dah ada someone ke?sebab akak berkenan nak kenalkan dengan anak sedara akak yang baru jadi doktor...." terkejut saya..terdiam saya...krekk..krekk..bunyi cengkerik...

"aaaaa...kak..saya...ermm..saya balik dulu la yea...."anaknya melompat kegirangan seakan-akan merestui apa yang ibunya perkatakan...hari ini je,bercakap soal jodoh...ianya bukanlah sesuatu yang mudah...bukan juga semudah a.b.c...atau nak sedap lagi...sesenang alif...ba..ta...tetapi ia suatu perkara yang sangat berat...ala-ala apa orang kata..macam kena hempap batu gituh(no..no..no...ini saya yg kata)...erkk..gituh ke perasaan bila start fikir bab jodoh ni??..setiap orang,lain pula perasaannya....

Teringat saya sewaktu sebelum mengerjakan umrah dulu,terlalu ramai yang meminta untuk doakan bab jodoh mereka...

"syu..doakan saya cepat kahwin yea.."

"syu...doakan akak bertemu jodoh yang baik yea..."

syu...syu...syu....ye..ye..ye...

"insyaAllah...syu sentiasa doakan yang terbaik.. =) " ok...nampak tak apa yang saya nampak??ehem...ehem...ehemm....betapa ramainya yang sangat risau bab jodoh...sama ada bertemu jodoh dengan orang yang sebaiknya atau sebaliknya.....dan untuk saya....of course la kena risau gak...jangan memain...kalau silap pilihhh..uiii...abisss....pilih bukan sebarang pilih...pilih seorang bakal imam untuk diri kita dan bakal ayah untuk anak-anak kita nanti..

Sering saya mengingatkan pada teman-teman terdekat...kalau nak jodoh yang baik..kita berusaha untuk ke arah yang positif...kalau nak jodoh yang cintanya kuat pada Allah...kita juga kena kejar cinta Allah dulu...dan dalam masa yang...doa dengan detail....ibarat kita nak mencari maklumat dengan pakcik google lah...contohnya kalau saya nak cari sesuatu maklumat...saya taip 'bunga'....owhh..ini terlalu umum......saya taip lagi...'bunga ros'...owh tidak..bukan ini yg saya nak...saya taip lagi...'bunga ros dari kertas'....yesss...tepat....keluar lah gambar ros kertas yang dibuat dari kertas untuk dijadikan contoh bunga yang saya nak buat menggunakan kertas...

jadi...kalau kita nak sesuatu...doakan dengan jelassss...Allah tahu hambaNya nak yang macam mana...tapi Allah sekadar ingin mendengar kesungguhan hambaNya... kadang-kadang...tak kurang juga,ada yang berdoa tetapi tak cukup yakin dengan Allah...adusss...dia ragu dengan Allah lahhh...elemek....point paling penting hamba nak sentuh, yang nih lah...uihhh..bukan main,dari tadi dok membebel sana sini,rupa2nya ini yea....ye...ramai yang berdoa pada Allah untuk dapatkan jodoh yang terbaik tapi terhijab oleh keraguan pada Allah padahal doa dia dah baikk dah

”ya Allah aku memohon pasangan yang terbaik di sisiMu ya Allah”… tapi masa memohon jodoh pada Allah timbui dalam hati yang perasaan yang dia ragu dengan Allah…

"ishk...macam mana kalau Allah bagi aku jodoh yang tak baik.....mana tahu itu lah jodoh yang Allah kata terbaik untuk aku"
"macam mana kalau jodoh yang terbaik kat sisi Allah tuh jodoh yang tak hemsem/ jodoh yang tak cunnn...."

"abislah aku kalau tetba jodoh yang baik untuk aku ni,jodoh yang cacat..ahhhhh...sudahhh..." dan pelbagai lagi keraguan kita pada Allah yang kita tidak sedari. Selagi kita dok rasa dalam hati macam tu, ia akan terus hijab akibat keraguan pada Allah.Kita dok sibuk-sibuk dok meminta-minta...tetapi kita ragu pada Allah...kita fikir negatif pada Allah.... Yakinlah seandainya Allah berikan pasangan yang terbaik di sisiNya pasti yang diberikan itu memenuhi kehendak hati kita dan menyenangkan hati kita. Ketika kita sedia menerima pasangan kita, pastinya ketika itu kita menerima sepenuhnya pasangan kita tu kerana dia jodoh kita. Jika ia jodoh kita…. Allah pasti mengaturkan semuanya terbaik buat kita. Kenapa still nak ada keraguan pada Allah?

Apa yang penting???!!(nada wonderpets)adalah keyakinan kita pada Allah bahawa pasti ketika kita meminta yang terbaik, Allah akan berikan yang terbaik. Pasti diberikan Allah seorang pasangan yang mampu membahagiakan hati kita.InsyaAllah... So...seringlah back to Allah agar jiwa kita sentiasa menyala-nyala api cinta kita pada Allah....datang dari hati yang ikhlas bukannya dari fikiran...bukannya buat-buat cinta plak eh...

Pulanglah pada Allah dalam apa jer kita lakukan. Buka minda kita ni,pertahankan kesedaran ini. Redha dan berserah pada Allah Yakinlah tidak lama lagi teman-teman akan mendapat jodoh.Yakinlah bahawa Allah sedang membuka jalan untuk pasangan kita bertemu dengan kita dalam satu suasana yang pasti menjadi ingatan kita buat selama-lamanya. Allah sedang aturkan tidak sesaat awal dan tidak sesaat lewat…tepat pada waktunya Untuk diri kita pula, teruskan memohon pertolongan Allah dengan SABAR dan BERDOA. Buangkan perasaan keraguan ni, sedarilah Allah setiap saat.. di sana pasti kita akan merasa yakin dengan Allah setiap detik dalam hidup nih.

Teringat kata-kata seorang teman..."syu nih dok bagi nasihat bab nih macam syu dah anak 4..huhu...."....heeee...memang dah anak empat pun...anak kucing dua,anak mata dua...sekadar sharing pengalaman orang terdekat....Wallahualam..

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...