Sunday, November 6, 2011

Aku dah terkorban??

Alhamdulillah....malam ni cuba mencuri sedikit masa untuk mengisi ruangan Imtiyaz...agak busy dirumah....almaklumlah,raya kan...Sebelum tu,nak ucap Selamat menyambut aidiladha...mudah2an...kita mengambil iktibar di hari yang suci ini...

Jika kita imbas kembali,peristiwa pengorbanan yang berlaku pada dua insan mulia dalam mentaati perintah Allah swt,mungkin kita patut renungi pada diri kita,sejauh manakah pengorbanan kita untuk Islam?adakah cukup keyakinan kita pada Allah selama ini?apa yang kita dah lakukan untuk naikkan Islam?Allah....muhasabah semula...



P.E.N.G.O.R.B.A.N.A.N



Satu perkataan yang terlalu mendalam maksudnya...mungkin juga boleh dikaitkan dengan pengorbanan seorang ibu untuk anaknya?
atau pengorbanan seorang ayah untuk anaknya?
mungkin juga pengorbanan seorang suami untuk isterinya??atau pengorbanan seorang isteri untuk suaminya??
ke pengorbanan seorang buayafriend untuk gelifriendnya??eeeyaaarrkkk..."lautan api sanggup ku renangi..."

terlalu banyak untuk kita kaitkan...

Pengorbanan juga tidak boleh dipisahkan dengan individu2 yang bergerak dalam dunia perjuangan.Tingginya pengorbanan yang perlu dicapai agar tetap dalam jalan dakwah....

Pesan murobbi..."berkorban lah untuk Islam...siap sedia untuk berkorban segala2nya...dan juga,pastikan...sejauh mana kalian sanggup berkorban untuk islam ketika di alam kampus,hebat dalam dunia perjuangan..begitu juga lah kalian perlu tetap bila dah keluar dari dunia kampus...ingat,di luar sana sangat2 perlukan kita semua...jangan jadi seperti sahabat2 kita yang dah 'syahid'...masa kat kampus,bukan main hebat,sanggup berkorban masa study,masa hujung minggu untuk program2..tapi bila dah keluar kampus,kahwin,hilang semua pengorbanan tu..lari entah ke mana...cuba contact,langsung tak dapat...takut2 dirasakan pengorbanannya utk islam dah banyak...dia nak rehat sat...ingat,tiada istilah rehat dalam kamus hidup seorang pejuang islam...rehat kita cuma kat sana yang kekal abadi..."

Bondaku juga penah berpesan.."penting sangat pengorbanan dalam hidup berpersatuan nih...dalam gerakan...kita kena korbankan harta,masa dan tenaga...lagi satu,ada jugak anak2 perempuan ni,sebelum kahwin,aktif dalam gerakan...tapi bila dah kahwin,payah dah nak aktif...pasai suami tak bagi bergerak,suami tak paham..pasai tu pentingnya kaksu kena cari suami yang paham...senang nak bergerak...biar sama2 bergerak...sama2 sanggup berkorban..."pesanan bonda yang agak membuatkan saya berdebar2....ya,buat mereka yang bergelar srikandi islam...sudah tentu mengharapkan pertemuannya dengan pejuang Islam juga...yang mengizinkan dirinya untuk terus berkorban untuk Islam....tips dari seorang ustazah untuk teman2 muslimat,hadiahkan Al-Fatihah buat roh bakal suami kita setiap kali sebelum tidur..untuk saya,kalau mampu,setiap kali lepas solat fardhu hadiahkan Al-Fatihah buat dirinya...mudah2an Allah lindungi dirinya dari fitnah dunia dan berdoalah untuk bakal suami kita....siapakah jodoh kita??jeng..jeng...jeng.....

"Ya Allah,andai ketika ini dia bukanlah seorang pejuang Islam,Kau berikanlah dia hidayah dan bukakan lah jalan untuknya ke medan dakwah...andai ketika ini dia adalah seorang pejuang islam,kau tetapkan dirinya dalam medan ini...Kau jadikan lah dia seorang mukmin sejati...Kau berilah dia hidayah dan curahkanlah rahmat ke atas dirinya....Lindungilah dia dari fitnah dunia...mudah2an baitulmuslim yang terbina antara kami dapat melahirkan generasi penyambung perjuangan Rasulullah saw..."

Teruskanlah berdoa agar kita dan si dia,sama2 dapat berkorban untuk Islam...

Kesempurnaan pengorbanan terletak pada adanya sesuatu yang terkorban dari orang yang berkorban.

Pertama: Pengorbanan harta benda
Apabila harta benda dikorbankan, berlaku kekurangan harta benda dan wang ringgit miliknya. Hingga diri dan keluarganya hidup di tahap paling sederhana. Tidak boleh mendakwa dirinya pejuang yang banyak berkorban andainya hidup semakin mewah, semakin senang dan harta semakin bertimbun.
Sayidina Abu Bakar As Siddiq r.a pernah ditanya apabila beliau mengorbankan semua hartanya ke jalan Allah, apa lagi yang tinggal untuknya? Beliau menjawab: "Allah dan Rasul!"

Kedua: Pengorbanan masa
Untuk membangunnya kejayaan umat, banyak masa perlu digunakan. Tidak boleh "part time" atau kalau ada masa baru hendak berjuang. Melainkan hilang segala masa relaks, masa santai dan privacy. Terlalu sempit ruang waktu untuk urusan peribadi dan keluarga.
Sayidina Umar Ibnu Khattab pernah berkata: "Aku tidak dapat tidur di siang hari kerana bimbang urusan aku dengan rakyat tidak selesai, dan aku juga tidak dapat tidur di malam hari kerana bimbang kalau urusan aku dengan Tuhanku tidak selesai."

Ketiga: Pengorbanan tenaga
Diri sendiri itulah merupakan sumber tenaga untuk dikorbankan. Tenaga yang tercurah untuk perjuangan Islam itu tidak lagi dapat digunakan untuk menambah pendapatan atau mengumpul kekayaan.

Keempat: Pengorbanan perasaan
Kedapatan juga umat yang mahu berkorban membangunkan Islam tetapi memilih dalam bentuk yang seronok, pujian dan sanjungan. Atau bentuk-bentuk yang tidak sampai menanggung derita jiwa kerana menghadapi tentangan. Apa jua jenis risiko yang bakal dihadapi akan diusahakan menghindarinya. Sedangkan memang menjadi sunnatullah para pejuang terpaksa banyak menekan perasaan kerana risiko yang dihadapi.

Kelima: Pengorbanan fikiran
Sayidina Umar Ibnu Khattab sangat dukacita andainya umat ini terdiri dari orang yang lemah mentalitinya walaupun bertaqwa. Anehnya kepintaran dan ketinggian mental umat Islam lebih banyak digunakan untuk membangunkan material. Umat perlukan mastermind yang mampu merancang, buah fikiran yang bernas, minda yang bersih. Kepintaran diperlukan untuk mengupas isi Al Quran dan mencapai ilmu Islam yang lainnya. Individu muslim yang pintar perlu berkorban demi kedaulatan Islam.

Keenam: Pengorbanan nyawa
Ini yang dilakukan oleh para sahabat. Milik manusia yang paling disayangi ialah nyawa. Para sahabat menukar ganti nyawa mereka demi untuk kemuliaan Islam kerana Allah SWT.

So..apa lagi..tanya pada diri,jawab sendiri...
Adakah kita berkorban atau kitakah yang terkorban. Apa yang terkorban dalam hidup kita demi kepentingan Islam?

Perlu lahir dari kalangan umat ini semangat pengorbanan yang dimiliki oleh Rasulullah dan para sahabat. Perlu ada di kalangan umat ini "figure" yang memiliki jiwa besar umpama Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s.

Perlu ada golongan yang keluar merentasi desa, menyeberangi lautan, mendaki bukit bukau, mengharungi onak dan duri, berkelana di rimba, terbang ke tujuh benua demi membuktikan kecintaannya kepada agama Allah SWT mengatasi kecintaan kepada yang lain.

Perlu ada golongan yang mengorbankan hartanya, masa, tenaga, perasaan, fikiran malah nyawa sekalipun. Jika bukan kita yang berkorban untuk Islam, siapa lagi yang boleh kita harapkan?

Bangun jangan tak bangun....
Wallahualam...

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...