Friday, November 11, 2011

Rindunya pada arwah tokwan...

Alhamdulillah...baru pulang dari sekolah adikku...atas urusan,'ambil buku rekod pelajar....terasa seperti pergi ambil buku rekod anak pula ya..=p

Sekarang,masih menunggu kepulangan bonda tercinta pulang dari kerja..dan kemudian kami akan berangkat ke kampung,di Pulau Pinang...

Sejak arwah tokwan meninggal,makin jarang kami pulang ke kampung...Rindunya pada arwah tokwan...seseorang yang kerap memanggil saya dengan gelaran 'doktor syuhada'...sentiasa membakar semangat diri ini untuk terus menuju ke matlamatku...

Masih saya ingat,hari yang sama,Jumaat...pada 10 Julai 2009...arwah pergi meninggalkan kami selama-lamanya...

"Tokwan meninggal...tiba2 rebah..." suara kakakku tersekat2...

Saya menangis...blur...terkejut...terdiam...terduduk dalam surau di kolej...

"Ya Allah...ubati aku dengan ayat-ayat cintaMu Ya Allah..."sambil memegang terjemahan Al-Quran...saya terus membuka kalam suci itu...hati terubat olehnya....



Pemergianmu,dengan cara yang baik...tokwan meninggal,tiba2 rebah ketika menyampaikan khutbah jumaat...khutbahnya disambung oleh imam ke 2....

Setiap kali hendak tidur,harapan ku agar dapat 'bertemu' tokwan dalam mimpi...hanya sekali saya bermimpi...saya lihat arwah hanya tersenyum dari jauh melihat diri ini...

Ketika arwah masih ada,hidupnya lebih banyak dihabiskan di masjid...imam masjid....kejap2,tokwan pergi nikahkan mereka yang dah sampai seru...kehidupannya sibuk dengan program2...

Arwah seorang yang kuat semangat..rajin melayani kerenah cucunya...cucu yang kecil dilayani kerenah mereka..cucunya yang dah besar,dinasihati dan mendengar luahan masing2....arwah juga seorang yang penyabar,mungkin juga disebabkan kata orang,"biasalah..orang lama...mestilah penyabar..."..tapi bagiku,disebabkan imannya yang menebal dalam jiwa...masih ingat saya suatu ketika dahulu..."ishk,tokwan tak marah ka kat depa...tak baik depa buat lagu tuh...geram kaksu.."

"takpa lah...buat apa nak marah...biaq p lah...toksah dok amik kisah lah..." aduh...penyabar tokwanku...alhamdulillah..patutnya,saya kena contohi...ya..tokwan sentiasa berusaha mencontohi akhlak2 Rasulullah saw...subhanallah...

ketika saya kecil...masih saya ingat...apabila mendengar imam membaca khutbah selepas solat sunat aidilfitri...saya bertanya pada bonda..."mak,suara imam ni macam suara tokwan kan..."

"memang tokwan pun..."bonda menjawab sambil tersenyum....

"la ya kaa..."saya terus menyelak sedikit tabir...terlihat arwah tokwan,sedang berdiri di hadapan...

Masih terasa kesedihannya,lepas saya terbaca post mengenai arwah,di blog yang saya tidak kenali empunya blog tersebut...berkemungkinan seorang, guru http://ependidikanislam.blogspot.com/2009/08/imam-basiri-masjid-lebai-hashim.html



keratan akhbar metro ni masih ku simpan sampai sekarang...Hanya doa yang mampu diri ini kirimkan buatmu....
~Al-Fatihah~

Tahun 2009,membawa iktibar pada diri ini...Julai 2009,arwah tokwan meninggal ketika melaksanakan tugasnya sebagai imam...pada bulan Julai 2009 juga,allahyarhamah Yasmin Ahmad meninggal dunia ketika masih dalam kariernya sebagai penulis,pengarah filem dan penerbit dan kemudian allahyarham Ustaz Asri Rabbani meninggal dunia ketika masih bergelar pendakwah dalam dunia nasyid...masing-masing meninggal dalam karier mereka...

Apakah karier kita??siapa kah kita??jika kita seorang pejuang Islam,meninggal ketika masih dalam medan dakwah...subhanallah..alhamdulillah....

Bayangkan jika hidup kita,siang malam,tak henti2 langgar perintah Allah...tidak tahu bersyukur atas apa yang Allah dah berikan...masih mempersoalkan 'kenapa nak pakai tudung?'...masih menganggap dirinya muda dan ajal maut hanya untuk mereka yang sudah 'tua'..solat masih diremehkan...puasa tunggang langgang...zakat susah nak dikeluarkan...mata tak pernah dijaga...zina mata,zina hati,zina tangan...dan Izrail menjalankan tugasnya ketika hidup kita dalam kemungkaran...nauzubillah....

Renung-renungkan lah...kita masih ada waktu...

Mudah-mudahan,diri ini juga menjadi seseorang yang mana,lahirnya ke dunia,dia menangis,dunia gembira...dan bila dia meninggal,dunia menangis,dia gembira...

Wallahualam...

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...