Monday, November 28, 2011

Saat2 malaikat Izrail merenung wajah kita..kita pulak...

Cuma nak sharing sesuatu...semalam,sempat menonton satu cerita bertajuk '100 hari'
cerita yang menarik dan membawa peringatan yang bagus...menitis jugak la air mata ni...sedih campur takut...Allahu Robbi...hanya Allah yang tahu ajal kita semua...

'100 hari' mengisahkan tentang 2 orang lelaki iaitu sorangnya bos dan sorang lagi pemandu dia..bosnya agak lalai sikit dalam kehidupannya dan pemandunya tu yang hidup bersederhana dan pentingkan agama...dan dua2 meninggal dalam kemalangan..kisah nih nk ingatkan kita tanda-tanda kematian...dan ingat..malaikat Izrail datang mengintai kita 70 kali sehari...

Allah berfirman yang bermaksud: “Setiap yang hidup akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu akan kembali.” (Surah al-Anbiyak ayat 35) Tahukah kita bahawa malaikat maut sentiasa merenung serta melihat wajah seseorang itu 70 kali dalam sehari? Andainya manusia sedar hakikat itu, nescaya mereka tidak lalai mengingati mati.


Hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia dimuka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa.

Cer kita bayangkan,setiap hari,

saat2 malaikat izrail datang merenung wajah kita,kita sedang bergelak tawa,ntah apa yg seronok sangat tuh..."wahahahaha...lawak giler larr citer ko nih...memang patut pun kita gelakkan dia..."

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,kita sedang berdating sakan dengan buayafriend/gelifriend.."rindunya kat darling,ari ni kita dating lama2 ye..meh kita dok kat tempat gelap sikit..baru lah orang tak nampak..." anda ingat anda berdua??tettttttt!!!salahhhhh!!!!sebenarnya anda bertiga..malaikat Izrail temankan sekali..jeng..jeng..jeng...

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,kita sedang menggenggam erat tangan buayafriend/gelifriend sambil berkata "owh sayang,abang takkan tinggalkan sayang..tiada saper yg dapat pisahkan kita..."---->kamu ingat kamu tu berkuasa sangat?!!

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,kita sedang berpelukan dengan buayafreind/gelifriend

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,kita sedang asyik bersuka ria hingga lupa pada Allah sedangkan kita akan bertemu dengan Allah sebentar lagi..."jom kiter g lepak2 kat Times square..enjoy2 beb..hidup cuma sekali!"

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,kita sedang melakukan maksiat

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,kita sedang asyik dok makan 'ketupat'(mengumpat)...nyumm..nyumm..sedapnya 'ketupat' yg dia makan sampai tak pandang kiri kanan dah.

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,kita sedang lalai dalam kehidupan

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,aurat kita terbuka sana sini...kita sedang membungkus aurat bukannya menutup aurat..

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,kita sedang meninggalkan solat

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,kita sedang makan di siang hari di bulan Ramadhan

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,kita sedang memberikan rasuah

saat2 malaikat izrail datang merenung wajah kita,kita sedang mempertikaikan lagi bab hukum Allah

saat2 malaikat Izrail datang merenung wajah kita,kita pulak asyik dok merenung gambar2 atau video2 yg 'kebiruan' dan bukan2 di internet,majalah,hphone atau mana2 lahh...

Maka berkata Izrail:
‘Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa.’

”Justeru, tidak hairanlah, jika ramai manusia yang masih mampu lagi bergelak sakan dan bersenang-lenang seolah mereka tiada masalah yang perlu difikirkan dalam hidup. Takdirnya esok hari terakhir Allah ‘pinjamkan’ nyawa kepada kita untuk bernafas di muka bumi ini adakah kita sudah cukup bekalan bagi menghadapi dua fasa berikutnya iaitu alam barzakh dan alam akhirat?

xder saper pun yang dapat tau keadaan dan bila ajalnya akan tiba...tak kira tua,muda,sihat,kaya atau miskin...bersiap sedia lahhh..
MEMANG xder siapa pun dapat menduga bila saat kematian mereka akan tiba. Sebab tuh ramai yang masih leka dan xder persediaan ‘menanti’ saat kematian mereka.

Kita masih leka....
Wallahualam....

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...