Saturday, October 24, 2009

Saya tak faham lar....

Saya tak faham lar...
perasaan remaja perempuan...yang tak nak tutup aurat...pakaian terdedah sana sini...tak rasa malu ker bila lelaki pandang dari atas ke bawah disebabkan pakaian dia...apa perasaan kamu yer masa tuh..bangga??tak takut???tak rimas???...Allah dah suruh tutup tuh sebab Allah sayang..tapi dia g bukak habis...ishk3x..kesiannya..macam makanan yang tak bertutup kena hurung lalat lar..
Saya tak faham lar...
kenapa still ada yang tak nak solat...tak rasa bersyukur ke Allah dah bagi macam2 nikmat kat kita??ke tak tau yang orang Islam tuh wajib solat 5 waktu..takut2 nanti bila dah dalam kubur..baru nak kata..."menyesalnya aku tak jaga solat dulu..kalau aku solat pun..solat hujung waktu...tak sungguh2 plak tuh..menyesalnya aku...kalau lah aku boleh balik semula untuk tunaikan solat walaupun sekejap..."
Saya tak faham lar...
kenapa ada yang nak sibuk2 kejar cinta manusia..kalau yg bercouple tuh..bukan main intim la kononnya ngan pakwe/makwe dia...peluk sana sini..jalan berpegangan tangan..kalau g tasik atau taman..bersepah 'kembar siam'...kembar laki pompuan lagi tuh....fuh..dasyat..banyak sungguh 'kembar siam' kat Malaysia nih..sampai ada yg 'kembar siam' TERmengandung skali pun ada....kalau kat myspace/friendster/facebook...belambak gambar pakwe/makwe...romantik sangat lah tuh kononnya..."lautan api sanggup ku renangi.."..yerlah tuh..api neraka ada lah....kalau bergayut dlm phone..tak main lar setakat 2-3 jam tuh...tak cukup sayang..lebih dari tuh..bergayut sampai ke subuh pun boleh..kesiannya....orang lain sibuk kejar cinta Allah..dia sibuk2 kejar cinta manusia...
Saya tak faham lar...
kenapa bila berjauhan dari mak ayah..masing2 naik tanduk...jeng3x..."mak ayah jauh..aku bebas...aku leh wat apa yang aku suka..muahahahah(gelak jahat)"...kesiannya..mak ayah kat kampung ingat dia sibuk study..ewah2..kat sana.bukan main lagi...kalu balik kampung..pijak semut pun tak mati....ecececece..pandai yerk berlakon....
Saya tak faham lar...
kenapa ada yang masih tak hargai nasihat dari sahabat sendiri???diri tuh dah cukup bagus ker tak nak terima nasihat sahabat sendiri...everyone is not perfect!
Saya tak faham lar...
kalau masa form 1 dulu bukan main jaga pergaulan dengan lelaki.siap kalau terpegang tangan lelaki...boleh plak kata.."abis lah kiter...kiter dah berdosa terpegang tangan laki..".tapi bila diri dah bergelar student universiti/kolej.....mula lupa diri..siap boleh jalan berpimpin tangan ngan buayafriend...naper yer boleh jadi macam nih??
Saya tak faham lar...
kenapa bila ajak join usrah...macam2 alasan..tapi kalau ajak g melepak...fuh..."jom!!aku tengah boring giler nih.."....
Saya tak faham lar...
kenapa kalau time orang lain wat salah...bukan main bising2...dia lah penegak keadilan...dia lah penegur kesalahan..tapi kalau diri dia yang TERbuat salah....diam...kata orang lain tak faham perasaan dia..."try to put yourself in my shoes"....ohh...what ever!
Saya tak faham lar...(YANG NIH LAGI SAYA TAK FAHAM)
kenapa ada yang dah pakai tudung labuh lek lok...tapi keluar ngan lelaki..kalau yang dh tunang tuh..amboi2..seronoknya kuar ngan tunang dia...kalau yg lelaki..berkopiah..tp kuar ngan perempuan...siap mengaku dah ada teman istimewa plak tuh...
"kami tak couple..tapi kami saling syg menyayangi antara satu sama lain kerana Allah..tak lebih dari tuh...lagipun..saya nk bimbing dia.."--->wahahaha...terharu giler..
boleh plak tgh2 malam calling2..sembang2..kalau kata ber 'ana'..'enta'...'enti'...tp msg2 bukan main...
"enta dah makan?"
"enti tak pergi masjid ke tadi??tak nampak enti pun??"
"enta buat apa je petang nih??"
"enti suka bunga apa??"
rasa nk terkeluar pankreas nih...boleh plak ada sesi kejut qiam..kalau betul lah nak kejutkan qiam..yang perempuan tuh dah habis ke dia kejutkan semua sahabat2 perempuan dia...yg sibuk2 nak kejutkan lelaki tuh saja apsal...kalau yg lelaki..dah habis ke kejutkan sahabat2 lelaki untuk bangun qiam....ada tuh..sibuk berdua2 an..
"korang buat apa nih berdua2 an kat cnih??study ker??"
"eh..tak lah..kitorang tgh bincangkn psl nk buat progrm persatuan islam nih.."
ha'ah..bagus!!!
Saya tak faham lar...
kenapa ada yang dah tak nak libatkan diri dalam gerak kerja dakwah..busy ngan study yer???opsss..lupa...kamu kan student...eh??kamu sorang je ker yang bergelar student??orang lain bukan student???.what's wrong???dah bosan ngan hidayah Allah??!!dah fed up ngan dunia tarbiyyah??...heyy..come on larr...kita hidup tak lama...nih je yang kita mampu buat untuk Islam..
Saya tak faham lar...
kenapa masih ada manusia yang bergelar diri tuh pejuang Islam..dia lah yang paling tahu selok belok hal dakwah nih...tapi dalam masa yang sama..boleh plak melaga2 kan sahabat2 sendiri..aiyooOooo..apa jenis orang nih...bahagia yek tengok sahabat2 sendiri bergaduh..apa orang melayu kata...batu api??pastuh boleh plak kata.."kamu semua nih pejuang islam..saya tak nampak kamu bersatu.."...wahhh...dah tuh..naper g jadi batu api??pelik lar...dia pikir orang lain tak tahu kegiatan dia tuh??Allah tau...
SERIOUSLY..SAYA MEMANG TAK FAHAM SEMUA NIH...TAPI...BILA SAYA FIKIR2 SEMULA....BARU SAYA FAHAM....
semua nih datang dari diri kita sendiri...so..tanggungjawab kita yang sedar diri nih untuk sedarkan sahabat2 yang separuh sedar...kadang2 kita tak sedar apa yang kita buat tuh salah...tapi ada jugak yang tau dia tengah wat salah..tapi saja buat2 tak tau...kita lah kena ingatkan lagi pada dia...hmm...besarnya tanggungjawab kita pada Islam....pada ibu bapa...pada sahabat2...pada umat Islam....masih banyak lagi yang kita tak terbuat..kita bantu sahabat2 kita..biar sama2 merasai betapa manisnya cinta hanya Pada Yang Esa..
dan ada cara nak 'tackle' sahabat2 kita..kena lah berseni...biar hasilnya abstrak...jangan tinggalkan sahabat2 kita...mereka sangat2 memerlukan kita..=)
------------------------------------------------------------------------
tiba2 rindu sangat2 ngan sahabat2 kat kolej...akak2 Rhaudahtunnisa...akak2 yang selalu berdampingan ngan syu..huhu....(^_^)

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...