Tuesday, October 27, 2009

Terima kasih sahabatku....

Hampir lewat malam...tapi saya masih tak dapat nak lelapkan mata...mungkin juga teringat kan sahabat2 yang jauh di mata..lepas terima meseg dari seseorang tadi...saya terfikir..adakah saya terasa hati dengan sahabat saya itu..tidak...saya tak terasa apa2...saya tak kecil hati..pelik...kalau dulu saya nih seorang yang sangat2 sensitif...seorang yang mudah terasa hati..tapi tadi saya lebih berfikiran terbuka...mungkin saya menjadi seorang yg lebih matang....

Ya...semuanya saya belajar dari salah seorang sahabat saya...sepanjang ukhwah nih..saya belajar dua perkara paling penting untuk setiap sahabat....




  • berlapang dada dan berfikiran positif pada sahabat kita


  • cukup Allah bagi kita

Berlapang dada dan berfikir positif pada sahabat kita


Jika mula2 saya berkenalan dengannya...saya lihat..dia memang sentiasa berlapang dada dan berfikir positif pada sahabat2nya...apa sahaja yang berlaku...tak pernah terlintas pada kata2nya yang menggambarkan dia menyalahkan sahabat2 nya...atau apa sahaja..


Jika berlaku salah faham antara sahabat...saya hanya memerhatikan reaksi dia sahaja...dan sebenarnya saya tau..walaupun seteruk mana pun dia terima dari sahabatnya...dia hanya telan tanpa mengunyah...pelbagai perkara yang sering saya bertanya pada dia...


"akak tak kecil hati ke ngan orang tuh??"


"kecil hati???syu..kalau nak ikutkan hati...banyak benda yang kita boleh kecil hati dengan sahabat kita..tak semua sahabt faham kita...tapi akak cuma mampu berlapang dada je lah..susah kalau kita asyik layan perasaan kecil hati nih..boleh keruhkan keadaan..."


betul...memang saya setuju sangat2..time tuh saya terfikir...saya nih seorang yang sensitif..kena belajar jadi macam dia...dan apa sahaja nasihat dari dia..saya akan ingat...kalau dulu..saya pelik..sampai semua benda pun dia nak fikir positif...rimasnya...bukan lah tak nak fikir positif..tapi saya manusia biasa..kadang2 terlintas gak kat fikiran nih macam2...bila saya ingat semula pesanan dia....alhamdulillah....tenang sikit hati nih...apa saja yang berlaku dikalangan sahabat...paling penting...fikirlah positif...dan bagi saya sekarang....dengan berlapang dada dan berfikir positif lah yang dapat membina lagi kekuatan ukhwah antara sahabat kita...


"ishk2x...lamanya akak tak meseg ADA(nama gelarn saya yg lain).....dah lupa kat ADA ker..wawawa..sedihnya..."


"ala ADA..maaf sgt2...sejak akak praktikal nih..akak busy sgt2..ngan nak wat report lagi...maaf sgt2..akak sentiasa ingat kat ADA..cuma nak msg tuh tak sempat.."pujuk salah seorang sahabat sy yg lain....

tapi kadang2...bila saya busy..sy pun tak sempat nk msg dia...tak lama tuh..sampai lah msg..


"amboi ADA...lama tak msg akak..tak ingat kat akak dah ker..yerlah..orang busy la katakan...huhu.."..adeh..saya plak yang terkena balik....



"ala akak..ADA busy sgt2 skrng nih...ADA ingat kat akak...tapi nak msg tuh tak sempat..mampu ingat dalam doa je.."---->erk..ayat sama je...



"eh ADA..akak gurau jer..akak faham..jgn risau..."



masa tuh..saya belajar lagi satu benda...yer..dalam kehidupan kita nih...kita selalu teringatkan orang jauh..tapi kadang2 tak mampu nak hubungi semua orang...doa je yg mampu...so..fikir positif..tak semestinya bila sahabt kita lama tak contact kita..dia dah tak ingat kat kita...untuk sahabat2 yg baca entry nih..ampun maaf dipinta kalau lama tak contact..tak sempat..bukan tak ingat..tapi ingat sgt2 kat shbt2 semua...



CUKUP ALLAH BAGI KITA

sahabat saya nih juga selalu berulang kali menyebut ayat nih..."cukuplah Allah bagi kita syu"

sepanjang ukhwah nih juga...selalu saya mengucapkan kata2 penghargaan buat dirinya...

"akak...terima kasih sangat2..akak selalu bagi semangat kat syu.."


"akak..terima kasih jadi sahabat syu yg baik...."


dan dia hanya menjawab.....

"syu..nih je yg mampu akak beri....tapi ingat..cukup lah Allah bagi kita..hanya Allah yg memahami kita....hanya pda Allah kita mengharap...bukan pada sahabat...sebenarnya kita tak perlukan sahabat baik..teman rapat...tapi cukuplah Allah untuk kita....jangan mengharap sangat pada manusia.."

Terima kasih....akak dah ajar syu untuk jadi seorang yang lebih matang....

Wallahualam...

3 comments:

grEEnThuFFah said...

salam syu...klu akak wat silap...akak minta maaf ek....setiap manusia pnh melakukn kesilpan...all da best! rindu syu...

imtiyaz said...

salam kak ct syg...jgn isau..xder apa yg nk terasa..=)
rindu sgt2 kat akak...tak sabo nk g umah akak bulan 12 nih..hehe..(^_^)

miraluvpurple said...

menarik story akk,
:)

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...